Keld Skovmand forsvarer sin ph.d.-afhandling

29. januar 2018

Keld Skovmand kan nu kalde sig ph.d. efter en veloverstået forsvarshandling, hvor han problematiserer den danske skolereform.

I sin afhandling, ”I bund og grund – lærerprofessionens didaktik?”, kritiserer Keld Skovmand det manglende videns- og forskningsgrundlag, som ligger til grund for Forenklede Fælles Mål (som i øvrigt ifølge Skovmand ikke udgør en forenkling), den læringsmålstyrede undervisning og reformen af læreruddannelsen.

Skovmand argumenterer for, at de for reformerne centrale rapporter fra Danmarks Evalueringsinstitut og Rambøll fejlrepræsenterer John Hattie og fejlagtigt hævder, at mange lande har gode erfaringer med den type mål og målstyring, som man har forsøgt at implementere i Danmark.

En afhandling med skarpe pointer

Bedømmerne (de tre professorer Lene Tanggaard Pedersen, Bengt-Ove Andreassen samt Per Fibæk Laursen) ristede på behørig vis Keld Skovmand, som imidlertid svarede godt for sig. Bedømmerne var enige om, at afhandlingen havde skarpe pointer, grundige analyser og var velskrevet – om end det var kras læsning grundet de problematiske forhold, afhandlingen påpeger.

Keld Skovmand

Tilmeld nyhedsbrev
×
Læremiddel-interesseret?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og få nyheder, ny viden og ny forskning direkte i din indbakke.