Danmark er langt fra at have en digital folkeskole

Ny undersøgelse af den digitale folkeskole tegner overordnet et billede af, at aktørerne i det danske skolevæsen mener, at it og digitale læremidler løfter undervisningen i folkeskolen – men også, at Danmark er langt fra at have en digital folkeskole.

KMD Analyse har taget temperaturen hos brugerne af folkeskolen og giver forældre og elevers vurdering af og holdninger til digitaliseringen i folkeskolen. Undersøgelsen er bl.a. baseret på en række surveys med deltagelse af såvel forældre til børn i folkeskolen som elever i folkeskolens ældste klasser (6.-10. klasse).

Tendenser

Af centrale pointer i undersøgelsen kan fremhæves:

Elever og forældre efterlyser en mere digital folkeskole. De daglige brugere af folkeskolen mener, at øget brug af it kan bidrage til at give bedre undervisning og løse nogle af folkeskolens udfordringer. Både forældre og elever mener, at it kan være med til at øge motivationen for læring i skolen og de mener også, at it kan være med til at gøre det lettere at målrette undervisningen til den enkelte elev – både de fagligt stærke og de elever, der har brug for mere opmærksomhed. Forældrene siger meget klart, at politikerne bør prioritere it i folkeskolen højere, end det er tilfældet i dag.

En betydelig andel af eleverne sjældent oplever, at it eller digitale læremidler anvendes i undervisningen. Eksempelvis oplever næsten halvdelen af eleverne, at der kan gå en måned eller mere uden, at de bruger digitale læremidler i undervisningen. Et flertal af elever og forældre ønsker, at it og digitale lærermidler anvendes hyppigere i undervisningen.

Der er en digital kløft mellem hjem og skole. Undersøgelsen tegner et entydigt billede af, at danske skoleelever gør brug af teknologi i deres fritid i så udpræget grad, at ingen af de adspurgte elever oplever en hverdag uden brug af teknologi. Mange elever og forældre oplever imidlertid, at der er en markant forskel på mulighederne for at anvende teknologi i fritiden sammenlignet med den it, som skolen stiller til rådighed. Undersøgelsen viser således, at 60 % af eleverne og over halvdelen af forældrene mener, at skolen er bagud eller meget bagud i anvendelsen af it.

Det er en almindelig oplevelse for elever i folkeskolen, at de har problemer med at få skolens udstyr til at virke. Således oplever flere end hver tredje elev i 6.-10. klasse hyppige problemer med at få it-udstyr til at fungere i forbindelse med undervisningen. En stor del af eleverne tager selv it-udstyr med i skole. Forældrene finder det samtidig ikke rimeligt, hvis det i fremtiden bliver et krav, at eleverne skal medbringe egen bærbar computer i skolen.

Elever og forældre oplever et uensartet niveau i de digitale kompetencer blandt lærerne.

Læs hele undersøgelsen her.

Tilmeld nyhedsbrev
×
Læremiddel-interesseret?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og få nyheder, ny viden og ny forskning direkte i din indbakke.