Ny stor undersøgelse af børn og unges læsevaner

Portrætter til brug på læremiddel.dk

Læremiddel.dk har foretaget den hidtil største undersøgelse af børn og unges læse- og medievaner i Danmark. Den viser, at der bliver læst færre bøger på børneværelserne, og at det er pigerne, der står for den største tilbagegang.

Børn og unge bruger mindre tid på bøger
Når eleverne i 3.-7. klasse skal svare på, hvad de bruger deres fritid på, må bøgerne i stigende grad vige pladsen for blandt andet sociale medier og streamingtjenester. Samlet set viser det sig, at 30 % sjældent eller aldrig læser bøger i fritiden. I den seneste sammenlignelige undersøgelse fra 2010, var det tal 25 %. Det er i sig selv ikke overraskende, at nye medier som Facebook og Netflix tager en stadig større bid af børnenes tid. Mere overraskende er det, at det er hos læsehestene blandt pigerne, at den største tilbagegang tegner sig. Således læste 68 % af pigerne jævnligt, det vil sige mindst flere gange om ugen, i 2010. Dette tal er faldet til 59 % i 2017. Den samme udvikling ses ikke hos drengene, hvor godt halvdelen læser jævnligt, hvilket også var tilfældet i 2010. Tendensen forstærkes yderligere af, at drengene har øget andelen, der læser ”næsten hver dag”, mens pigerne er faldet  i denne gruppe. Dermed tegner der sig et billede af, at pigernes markante forspring på læsefronten er tæt på at være udlignet blandt de hyppige læsere. Til gengæld er der stadig flest drenge blandt dem, der sjældent eller aldrig læser, nemlig 35 % hos pigerne er det tal 25 %.

”Drengene læser stort set lige så ofte som i 2010, og faktisk er der sket en lille fremgang i daglige læsere blandt drengene, mens det er en helt anden sag med pigerne. De bruger markant mindre tid på fritidslæsning. Til gengæld bruger pigerne en del mere tid på sociale medier end drenge, og det kan være en af forklaringerne på, hvorfor piger ikke læser så ofte som tidligere.”, forklarer Stine Reinholdt Hansen.

Nye medier fylder
Både drenge og piger bruger meget af deres fritid på streamingtjenester. 42 % bruger 1-3 timer om dagen på at se film, video og programmer på YouTube og streamingstjenester. Pigerne bruger også meget tid på sociale medier, 46 % af pigerne bruger mere end 1 time om dagen. Drengene bruger til gengæld meget tid på computerspil. 74 % bruger mere end 1 time om dagen på spil, og hele 18 % siger, at de bruger mere end 5 timer om dagen.

I alt har 8.721 børn medvirket i undersøgelsen, der dermed giver et detaljeret billede af børn og unges læse- og medievaner anno 2017. Undersøgelsen er foretaget af Læremiddel.dk ved ph.d. Stine Reinholdt Hansen, ph.d. Stig Toke Gissel og adjunkt og statistiker Morten Rasmus Puck. Undersøgelsen er en del af projektet ”En generation af stærke læsere: Greb til læselysten”, som ledes af Tænketanken Fremtidens Biblioteker og gennemføres i samarbejde med Københavns Biblioteker, Nationalt Videncenter for Læsning og Læremiddel.dk. Undersøgelsen er det kvantitative udgangspunkt for en kvalitativ undersøgelse, der tilsammen skal give bibliotekerne et informeret grundlag til at udvikle deres formidlingsindsats i forhold til målgruppen.. Projektet er støttet af Slots- og Kulturstyrelsen, Edith & Godtfred Kirk Christiansens Fond og Danmarks Biblioteksforenings Fond.

Læs omtale af undersøgelsen på politiken.dk:
http://politiken.dk/skole/art6118269/Piger-dropper-b%C3%B8gerne-og-chatter-i-stedet

Download rapporten Børns læsning 2017 – en kvantitativ undersøgelse af børns læse- og medievaner i fritiden:
http://www.fremtidensbiblioteker.dk/greb-til-lselyst-2

 

Læremiddel.dk · Nationalt videncenter for læremidler
Niels Bohrs Allé 1 · 5230 Odense M · +45 63 18 40 24 · post@laeremiddel.dk
De står bag læremiddel.dk: University College Lillebælt University College Sydsjælland University College Syd