Læremiddeldidaktik 3 – 2010

Læremiddeldidaktik Nr. 3 juni 2010

Dette er tredje udgave af Læremiddel.dks elektroniske tidsskrift Læremiddeldidaktik, hvor forfatterne formidler resultater fra udviklingsprojektet læremiddelformidling.

Hent tidsskriftet samlet her: Tidsskrift Læremiddeldidaktik nr. 3 2010. (Vær opmærksom på afslutningsvis fælles noteapparat)

Eller fordyb dig i artiklerne enkeltvis nedenfor.

God fornøjelse.

Forord
Af: Jens Jørgen Hansen
Dette nummer af Læremiddeldidaktik præsenterer resultaterne af udviklingsprojektet Læremiddelformidling. Opgaven at formidle læremidler og deres potentiale for undervisning og læring er blevet en yderst kompleks sag. Projektet har undersøgt udfordringer og tendenser i Centre for Undervisningsmidlers strategier for læremiddelformidling og har eksperimenteret med og udviklet nye formidlingsstrategier. Projektdeltagerne repræsenterer cfu’er fra UC Sjælland,UC Lillebælt og UC Syddanmark. Læs mere.

Læremiddelformidling – en introduktion
Af: Jens Jørgen Hansen
Hvad findes af læremidler, hvordan kan læremidler karakteriseres og vurderes, hvad er gode læremidler, hvordan skal lærere og elever bruge læremidler og hvordan skal vi formidle og vejlede om læremidler? Det er nogle af de spørgsmål og udfordringer som ligger i begrebet læremiddelformidling. Artiklen præsenterer en model til håndtering af refleksiv læremiddelformidling og peger på tendenser i læremiddelformidling 2.0. Læs mere.

Didaktisk formidlingsdesign – formidling fra hjerne til hjerte. Baggrund og teori
Af: Carl Erik Christensen
Didaktisk formidlingsdesign er en dynamisk værktøjsskabelon, der kan benyttes ved tilrettelæggelsen af udstillings- og formidlingsvirksomhed på cfu’er, pædagogiske centre, messer for læringsressourcer og tjene som inspiration for skolebiblioteker i deres udvikling til læringscentre. Artiklen præsenterer tankerne bag udviklingen af didaktisk formidlingsdesign og dets potentialer i cfu’ernes formidlingspraksis. Læs mere.

Didaktisk formidlingsdesign – formidling fra hjerne til hjerte. Afprøvning i praksis
Af: Hildegunn Johannesen
Artiklen eksemplificerer, hvordan didaktisk formidlingsdesign kan benyttes som et dynamisk værktøj i praksis gennem udstillingen Darwin – din røde tråd? Udstillingen viser en nytænkning af cfu’ernes formidlingsformer især med vægt på rummet og dets opdeling i formidlingszonen. Artiklen præsenterer de didaktiske overvejelser i forbindelse med planlægning og opsætning af udstillingen samt hvordan udstillingen kan give brugere en pædagogisk merværdi. Læs mere.

Didaktisk formidlingsdesign – formidling fra hjerne til hjerte. Dynamisk skabelon
Af: Carl Erik Christensen og Hildegunn Johannesen
Model for arbejdet med didaktisk formidlingsdesign til download. Læs mere.

IT uden benspænd
Af: Niels Lyhne-Hansen
Artiklen beskriver overordnet udviklingen af en strategi og et kursuskoncept for formidling af materialer og pædagogiske metoder på cfu-området. Som eksempel er valgt netbooks og Cloud Computing. Strategien bygger på videndeling i netværk med kommunernes skolebiblioteks- og it-konsulenter og skolernes pædagogiske udviklingscentre – skolebiblioteket – som bærende søjler for Center for Undervisningsmidlers formidlingsindsats. Artiklen udfolder perspektiverne i praksisnær formidling og vigtigheden af, at tage udgangspunkt i brugernes problemstillinger. Læs mere.

Formidling af computerspil i danskundervisningen
Af: Birger Hoff og Elsebeth Sørensen
Folkeskolens litteraturundervisning har tradition for at inddrage klassiske, kunstneriske udtryksformer som billedkunst og film. Artiklen argumenterer for at inddrage computerspillet i danskundervisningen, som en udtryksform, der optager mange børn. Artiklen beskriver computerspil som et læremiddel og præsenterer overvejelser over, hvordan cfu’er kan håndtere og formidle brugen af computerspillet som læremiddel. Læs mere.

Elevpræsentationer
Eksempel på elevpræsentationer i arbejdet med computerspil i danskundervisningen. Læs mere.

Vurderingskriterier i forbindelse med valg af læremidler til distributionssamlingerne på CFU’erne
Af: Elsebeth Sørensen
Vurdering og formidling af læremidler er et af cfu’ernes kerneområder. Artiklen redegør for en undersøgelse af, hvilke vurderingskriterier cfu’erne anvender i forbindelse med udvælgelse af læremidler til indkøb. Endvidere diskuteres vurderingskriteriernes rolle i cfu’ernes formidlingsopgaver og der peges på fremtidige perspektiver i cfu’ernes arbejde med læremiddelformidling. Læs mere.

 

 

 

Tilmeld nyhedsbrev
×
Få vores nyhedsbrev

Gør som 7000 andre læremiddel-interesserede og få nyheder, ny viden og ny forskning direkte i din indbakke.

Abonnement

Denne tekst bruges til at introducere artikler som indholdstype.
Nedenunder oplistes så alle artikler i den rækkefølge de er oprettet.

×
Abonner på flere indholdskategorier

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nullam et tempor massa, sit amet bibendum augue. Sed interdum, elit in faucibus sagittis.

!
Sender tilmelding, vent venligst..