Læremiddeldidaktik 1 – 2008

Læremiddeldidaktik Nr. 1 oktober 2008

Første nummer af det elektroniske tidsskrift Læremiddeldidaktik er offentlig.

Du kan downloade det samlede tidsskrift Læremiddeldidaktik Nr. 1 oktober 2008.

Eller du kan fordybe dig i de enkelte artikler herunder.

God fornøjelse med læsningen.

Forord
Af: Thomas Illum Hansen
Det er en fornøjelse at præsentere dette første nummer af Læremiddel.dk’s nye e-tidsskrift Læremiddeldidaktik. Vi har nemlig i al beskedenhed givet os selv ordet i dette første nummer, men håber samtidig, at andre også vil finde fornøjelse og fordybelse i vores præsentation af videncentrets projekter om og perspektiver på læremidler. Læs mere

Læremiddeldidaktik – Hvad er det?
Af: Thomas Illum Hansen
Denne artikel forsøger at skitsere den teoretiske ramme om videncentrets aktiviteter med et udkast til en almen læremiddeldidaktik. Artiklen er således tænkt som en programartikel, der formulerer en ramme for, hvordan man på frugtbar vis kan kombinere forskellige tilgange til læremidler. Læs mere

Læremiddelkultur web 2,0
Af: Karsten Gynther
Den brugerdrevne udvikling har revolutioneret internettet. Derfor taler man i dag om denne brug som en form for anden generation af internettet, et web 2,0. Spørgsmålet er, i hvilket omfang web 2,0 kræver en ny generation af informations-kompetencer og didaktiske tilgange i undervisningen. Læs mere

Læremiddelvurdering i skolen
Af: Jens Jørgen Hansen
Artiklen præsenterer 4 modeller til vurdering af læremidler. Læremiddelvurderinger foregår i forskellige arenaer med forskellige aktører og med forskellige formål: som del af lærerens didaktiske opgave, som del af fagteamets faglige udvikling, som del af skolebibliotekarens formidling og vejledning og som del af skolens organisatoriske udvikling. Læs mere

Læremidler om læremidler
Af: Thomas Illum Hansen
Artiklen præsenterer Læremiddel.dk’s hidtil største projekt, “Læremidler om læremidler”, der handler om vurdering af læremidler i læreruddannelsen. Projektet dækker skolens seks store fag og fagblokke, og formålet er at styrke lærere og lærerstuderendes analytiske bevidsthed om læremidler. Læs mere

Læremidler fra makro- til mikroniveau
Af: Henrik Juul
Henrik Juul er forlagsredaktør ved Gyldendal Uddannelse, og hans artikel repræsenterer et produktionsperspektiv. Således præsenterer han en almendidaktisk model for analyse og vurdering af læremidler, der kan bruges ud fra et produktionsperspektiv, men som også er interessant ud fra såvel et vurderings- som et praksisperspektiv. Læs mere

 

Tilmeld nyhedsbrev
×
Få vores nyhedsbrev

Gør som andre læremiddel-interesserede og få nyheder, ny viden og ny forskning direkte i din indbakke.

Abonnement

Denne tekst bruges til at introducere artikler som indholdstype.
Nedenunder oplistes så alle artikler i den rækkefølge de er oprettet.

×
Abonner på flere indholdskategorier

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nullam et tempor massa, sit amet bibendum augue. Sed interdum, elit in faucibus sagittis.

!
Sender tilmelding, vent venligst..