Ny læremiddelkultur 2.0 i skolen

Forfatter: Karsten Gynther
Udgivet: 2008

Kortlægning og udvikling af læremiddelkulturer i folkeskolen.

Læs artiklen (pdf)

Uddrag fra artiklen:

Skolens traditionelle læremiddelkultur er præget af en læremiddelkæde, hvor professionelle voksne producerer, vurderer og distribuerer læremidler til børn. Den traditionelle læremiddelkultur udgøres hovedsagelig af forlagsproducerede læremidler (primært budget-tunge lærebøger), og valg af materialer er præget af traditioner, vaner og en overordnet styring varetaget af en række “gatekeepers” i form af skolebibliotekarer, IT-chefer, fagudvalgs-formænd mv.

Vi kan i dag imidlertid iagttage en anden læremiddelkultur, hvor lærere og elever i stigende grad gør brug af læremidler, der er gratis, internetbaserede og delvis brugergenererede. En bred samlebetegnelse for disse læremidler er web 2,0 læremid-ler; et begreb vi bruger til at karakterisere alle de materialer, der i dag på nettet er offentliggjorte, gratis, open source, freeware mv.

Denne artikel blev bragt i Tidsskrift for Læremiddeldidaktik i 2008.

Tilmeld nyhedsbrev
×
Få vores nyhedsbrev

Gør som andre læremiddel-interesserede og få nyheder, ny viden og ny forskning direkte i din indbakke.