10 punkts-modellen

Modellen er en tjekliste til at vurdere kvalitet og relevans af et læremiddel.

  1. Begynd med at se på, hvad du generelt synes om lærebogen. Præciser siden dine spørgsmål – f.eks.: Er der temaer, som du anser for vigtige, med i lærebogen?
  2. Er oplysningerne i bogen korrekte? Er lærebogen alsidig? Saglig? Findes der gode og forståelige forklaringer? Hvilke perspektiver dominerer? Hvad savnes?
  3. Hvilke vurderinger kommer til udtryk? Indbyderlærebogen til reflektion?
  4. Er lærebogen faktaorienteret, opgavebaseret eller fortællende? Alle typer kan være på plads. Det bestemmer du!
  5. Kan eleverne anvende lærebogen selv? Eller kræver den kontinuerlig vejledning og støtte fra lærerens side?
  6. Hvordan er udformningen af sprog og billeder? Hænger tekst og billeder sammen? Er sproget let af forstå?
  7. Hvilke slags problemstillinger og arbejdsopgaver dominerer?
  8. Passer lærebogen til din måde at undervise på?
  9. Er læremidlet sin pris værd?
  10. Hvilke kriterier er vigtigst for din stillingtagen? Lav en liste over positive og negative momenter. Diskutér med nogle kollegaer. Udform rutiner til at skaffe overblik over de lærebøger, I har – og til at få orientering om nye produkter.

 

Kilde: Kundskabens tekster. Egil Børre Johnsen, Svein Lorentzen, Staffan Selander, Peder Skyum-Nielsen, Universitetsforlaget 1998

 

Tilmeld nyhedsbrev
×
Få vores nyhedsbrev

Gør som andre læremiddel-interesserede og få nyheder, ny viden og ny forskning direkte i din indbakke.