GDPR-vurdering af 750 undervisningsapps letter læreres arbejde

22. august 2022

At Gladsaxe Kommune vælger at dele et års arbejde med at vurdere 750 læringsapps er en gave til alle lærere, undervisere og pædagoger, der bruger apps i undervisningen. Det giver mulighed for et bredere udvalg af læremidler i skolen, sparer ressourcer og understøtter en digital udvikling inden for børne- og ungeområdet i forhold til undervisning.

Se oversigten her

I løbet af det sidste års tid har man i Gladsaxes pædagogiske videnscenter vurderet intet mindre end 750 undervisningsapps i forhold til persondatapolitik. Det går i sin enkelthed ud på at vurdere, om håndteringen og opbevaringen af persondata er relevant og sikker i forhold til de enkelte apps.

Apps’ne er funktionelle læringsprogrammer, som potentielt kan bruges i undervisningen af lærere rundt omkring på landets skoler og tilbud for børn og unge. Udfordringen er, at for de fleste lærere, undervisere og pædagoger er det både tidskrævende og besværligt at vurdere, om det er ok at bruge de forskellige tilgængelige og ofte gratis apps i undervisningen. Og det begrænser både deres daglige arbejde, variationen af læremidler i undervisningen og den digitale udvikling på området.

Ifølge Kristina Velser, leder af Gladsaxe pædagogiske videnscenter, tager det mindst to timer at kigge en app igennem og vurdere den. Og endnu længere tid, hvis app’en indsamler personfølsomme oplysninger, for så skal der laves databehandleraftaler, hvilket tager tid og skal godkendes af flere instanser. Det er et kæmpe arbejde og en stopklods for brugen af apps i undervisningen.

Derfor satte det pædagogiske videncenter i Gladsaxe Kommune sig for at vurdere alle de undervisningsapps, de kunne finde. Apps’ne dækker bredt fra etablerede læringsplatforme, over læseskærme til små nicheprodukter. Hver app er blevet kategoriseret som enten rød, gul eller grøn. Røde apps mangler databehandleraftaler, gule apps er der databehandleraftaler for, men skal behandles forsigtigt, mens grønne apps ikke bliver vurderet til at udgøre en persondatarisiko.

GDPR-vurdering af apps

Videncentret har stillet oversigten over de GDPR-vurderede app til rådighed for alle andre, og det ser Stig Toke Gissel, leder af Læremiddel.dk, Nationalt Videncenter for Læremidler, som en gave til alle, der arbejder på børne- og ungeområdet:

Det store arbejde med at vurdere digitale funktionelle læremidler, undervisningsapps, som Gladsaxe Kommune har udført og valgt at dele, er en guldgrube for alle lærere og undervisere. GDPR er en showstopper for den enkelte lærer i forhold til at bruge lige netop det funktionelle læremiddel, man ønsker i undervisningen. Men nu kan alle gå ind i listen over undervisningsapps og se om producenten har tiltag i forhold til GDPR, som harmonerer med danske regler og også, om læremidlerne har uønsket indhold som fx aggressiv markedsføring. Det letter den enkelte lærers arbejde betydeligt.- Stig Toke Gissel

Det pædagogiske videnscenter i Gladsaxe Kommune arbejder lige nu på at lave en vurderingshåndbog, som også vil blive delt med andre interessenter. Indtil videre kan alle gå ind og se vurderingen af de mange apps i oversigten.

Bemærk: at der kan være forskel på kommunernes regler vedr. GDPR og brug af læringsapps. Så det er ikke sikkert, at alle læremidlerne vil have samme vurdering i din kommune.

Se oversigten her

 

Tilmeld nyhedsbrev
×
Læremiddel-interesseret?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og få nyheder, ny viden og ny forskning direkte i din indbakke.