KiDM – Kvalitet i dansk og matematik

Projektperiode: 2016-2018
Status: Igangværende

Projektet KiDM er et landsdækkende storskala­projekt, som Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling har igangsat i samarbejde med Skolelederforeningen og Danmarks Lærerforening.

Projektdeltagere fra Læremiddel.dk

Thomas Illum Hansen, Stig Toke Gissel, Stine Reinholdt Hansen, Dorte Moeskær Larsen, Jimmi Michelsen og Morten Rasmus Puck, UCL.

Bent Kofod Lindhardt og Tom Steffensen, UCSJ.

Thomas R.S. Albrechtsen og Mie E. Jensen, UCSYD.

Projektbeskrivelse

Projektet KiDM er et landsdækkende storskala­projekt, som Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling har sat i gang i samarbejde med Skolelederforeningen og Danmarks Lærerforening.

Projektet gennemføres af konsortium bestående af Aalborg Universitet, Syddansk Universitet, University College Lillebælt, Professionshøjskolen Absalon, University College Syddanmark og University College Nordjylland.

KiDM’s faser

KiDM er bygget op over tre faser: udvikling, pilotafprøvning og kontrollerede forsøg. Derfor indgår der både udviklingsskoler, pilotskoler, forsøgsskoler og kontrolskoler.

Projektet vil blive gennemført med særligt fokus på 4.-5. klasse i matematik og 7.-8. klasse i litteraturundervisningen i dansk, men det er også hensigten, at den undersøgelsesorienterede didaktik kan bringes i spil på de andre trin og i andre fag. Derfor spiller vejledere og skoleledelse en vigtig rolle i projektet.

Formålet med KiDM

Projektet har til hensigt at skabe kvalitet i dansk og matematik ved at udvikle, afprøve og udbrede en didaktik understøttet af læremidler med en undersøgende tilgang, der fremmer dialogiske, skabende og anvendelsesorienterede elementer i undervisningen.

Det skal ske på en fagligt systematisk måde, hvor lærerne ikke har facit, men hvor det faglige kommer ind som en støtte til at opleve, stille spørgsmål og gennemføre undersøgelser, som eleverne har et ejerskab til.

Målet er at skabe kvalitet for den enkelte elev. Dette vil gøres ved at åbne fagenes indhold og metoder på en levende og nærværende måde, der motiverer dem til at gå undersøgende til værks – både alene og i fællesskab.

 

 

 

 

Tilmeld nyhedsbrev
×
Få vores nyhedsbrev

Gør som 7000 andre læremiddel-interesserede og få nyheder, ny viden og ny forskning direkte i din indbakke.

Abonnement

Denne tekst bruges til at introducere artikler som indholdstype.
Nedenunder oplistes så alle artikler i den rækkefølge de er oprettet.

×
Abonner på flere indholdskategorier

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nullam et tempor massa, sit amet bibendum augue. Sed interdum, elit in faucibus sagittis.

!
Sender tilmelding, vent venligst..