Maiken Sissel Norup er ph.d.-studerende hos VIA Læreruddannelse og Aarhus Universitet (DPU). Derudover er hun redaktør på Tidsskrift for Æstetik og Pædagogik. Hendes uddannelsesbaggrund er folkeskolelærer med en kandidatgrad i didaktik, dansk. Hun interesserer sig generelt for læremidler men især for, hvordan didaktiske læremidler bliver brugt i folkeskolens litteraturundervisning.
Manual for analytisk kodning af didaktiske læremidler og brug af didaktiske læremidler til litteraturundervisning i dansk- og engelskfaget
Denne manual vejleder i analytisk kodning af litteraturdidaktiske læremidler og undervisning i dansk og engelsk. Den er udviklet i et ph.d.-projekt og bruges af lærerstuderende til analyser og undervisning.
Korrekt citering af denne artikel efter APA-systemet (American Psychological Association System, 7th Edition):
Norup, M. S. (2025). Kodemanual til analyse af litteraturdidaktiske læremidler og gennemført litteraturundervisning. Lokaliseret på laeremiddel.dk/laeremidler/viden-om-laeremidler-2/manual-for-analytisk-kodning-af-didaktiske-laeremidler-og-brug-af-didaktiske-laeremidler-til-litteraturundervisning-i-dansk-og-engelskfaget/
Korrekt citering af denne artikel efter APA-systemet (American Psychological Association System, 7th Edition):
Norup, M. S. (2025). Coding manual for analyzing literary didactic learning materials and implemented literature teaching. Lokaliseret på laeremiddel.dk/laeremidler/viden-om-laeremidler-2/manual-for-analytisk-kodning-af-didaktiske-laeremidler-og-brug-af-didaktiske-laeremidler-til-litteraturundervisning-i-dansk-og-engelskfaget/
I denne manual finder du en kort vejledning til, hvordan du anvender et komplet kodningssystem til analyse og vurdering af forlagsproducerede litteraturdidaktiske læremidler, læreres planlægning og gennemført litteraturundervisning.
Der præsenteres forskellige måder at foretage (analytiske) kodninger på, som kan anvendes hver for sig eller i kombinationer med hinanden. Læs f.eks. om kodning af aktiviteter i forlagsproducerede læremidler eller klassesamtaler.
Den originale manual er udviklet i ph.d.-projektet Digitale fagportaler i brug i danskfagets litteraturundervisning af Maiken Sissel Norup.
Du skal nu til at klikke på kortformen af denne manual, som kan anvendes i lærerstuderendes undersøgelser eller til undervisning i linjefaget dansk (L1) eller engelsk (L2) på læreruddannelsen. Manualen til engelskfaget indeholder en udvidelse af kategorier, der egner sig til fremmedsprogsfag, og er udarbejdet i samarbejde med lektor Søren Rørdam Bastholm og Pia Kathrine Pedersen fra VIA University College.