Kia Wied
Jeg er videncenterleder i Læremiddel.dk og er desuden tilknyttet Center for Anvendt Forskning i Pædagogik og Samfund på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole.
Min hjertesag er børn og unges faglige, sociale og personlige dannelse og trivsel i skolen, og jeg er optaget af, hvordan vi som professionshøjskolesektor kan bidrage til denne vigtige samfundsopgave. Det vigtigste for mig er, at vi med vores forskning og udvikling møder børnene og de unge dér, hvor de er, og at den viden, vi skaber, bidrager til, at alle børn og unge kan være en del af meningsfulde og stærke fællesskaber i skolen. Den opgave vil jeg rigtig gerne bidrage til som en del af Læremiddel.dk.
Jeg har en baggrund fra mange år i den kommunale verden, hvor jeg har arbejdet både i bredden og i dybden med udvikling indenfor børnenes og folkeskolens område, blandt andet ledelses-, organisations- og kompetenceudvikling af ledere, lærere, pædagoger, psykologer og socialrådgivere.
I min forskning har jeg især beskæftiget mig med skoleledelse og skoleudvikling som strategisk aktivitet, bl.a. med særlig fokus på hvordan aktuelle problematikker vedrørende fx motivation, trivsel og sårbarhed formes i samspillet mellem politik, vidensformer og kulturelle strømninger og bliver taget op i hverdagens ledelse, organisering og udvikling af skole og uddannelse.
Min faglige nysgerrighed på læremidler er derfor især vendt mod læremidler som en måde at lede og organisere skole og undervisning, der former lærerens undervisning og elevernes møde med det faglige stof. Materialitet, teknologi, sansning, krop, bevægelse og meningsskabelse er i fokus, og metodisk er jeg optaget af, hvordan man kan arbejde multisensorisk og samskabende med at udforske dette, men også hvordan sådanne indsigter kan formidles på en måde, som skaber grobund for udvikling, refleksion og praksisforandring blandt både lærere og elever i skolen.
Ved siden af min rolle i Læremiddel.dk er jeg desuden national programleder for Naturfagsakademiet NAFAs indsats i læreruddannelsen, hvor jeg leder og designer udvikling og undersøgelse af undervisning og underviserfællesskaber med særlig fokus på læreruddanneres, lærerstuderendes og nyuddannede læreres udvikling og professionelle identitetsdannelse. NAFA er et nationalt kompetenceudviklingsprogram, som arbejder sammenhængende med udvikling af undervisere i læreruddannelsen, lærerstuderende og lærere i grundskolen indenfor naturfag.