Rasmus Fink Lorentzen
Jeg forsker i kritisk læsning og teknologiforståelse i dansk i grundskolen på VIA University College. Jeg er optaget af, hvad der sker, når sprog og tekster mødes med teknologier. Og det gør de jo hele tiden: på SoMe, i chatbots, i litteraturen, i kunsten, i koderne… og i læremidlerne. Dermed skabes der nyt sprog og nye tekster, eller som socialsemiotikken vil sige: nye betydningsbærende tegn. Dem må vi stille noget op med, så vi kan blive bedre til at kommunikere og forstå verden omkring os – gerne lidt mere kritisk.
Innovative læremidler spiller en stor rolle i forhold til at bringe eleverne, det faglige indhold, fagsyn og metoder i spil i undervisningen. I mit ph.d.-projekt undersøgte jeg, hvad der sker, når lærere arbejdede med et innovativt undervisningsforløb i dansk, der hed ’Troværdighed i nettekster’, og som omhandlede kritisk læsning af viden på nettet.
Siden har jeg været med i en lang række projekter, senest Videnscenter for Digital Teknologiforståelse.