Læsevejledning i netværk – et blik på videnscirkulering i professionelle læringsfællesskaber

Projektperiode: 2023 - 2025
Status: Igangværende

Forskningsprojektet undersøger, hvordan viden cirkulerer i professionelle læringsfællesskaber (PLF) for læsevejledere.

Projektbeskrivelse

Dette forskningsprojekt undersøger, hvordan viden kan cirkulere i professionelle læringsfællesskaber (PLF) for læsevejledere. Forskning har vist, at PLF er betydningsfuld for videndeling af professionelle, i Danmark er der endnu sparsom med forskning i PLF i relation til læsevejledning (Bates & Morgan, 2018; Marsh et al., 2015; Spillane et al., 2016; Stoll et al., 2006). Gennem observationer og interviews undersøges, hvordan viden skabes, konstrueres og cirkulerer mellem kommunale PLF’er og læsevejledningspraksisser på skoler. Projektet har et praksisteoretisk perspektiv og sociomaterielt perspektiv (Fenwick & Nerland, 2014), som giver mulighed for at undersøge både mennesker og materialiteter, som fx læremidler og forskningsvidens betydning for læsevejlederes vidensskabelse specifikt og for læsevejledningen generelt.

Læs mere om projektet

Tilmeld nyhedsbrev
×
Læremiddel-interesseret?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og få nyheder, ny viden og ny forskning direkte i din indbakke.