Didaktisk dramaturgi som tilgang til undervisning
Artikel 1: Didaktisk dramaturgi som tilgang til undervisning. En tilgang som kan inspirere og kvalificere læreres og lærerstuderendes måde at undervise på.
Begreber og praktiske eksempler
Af Peter Brodersen, Martin Reng, Marie Messell og Knud Erik Christensen
Didaktisk dramaturgi og undervisning
Didaktisk dramaturgi er en tilgang til undervisning, hvor teaterbegreber og narrative begreber om fortælling og fortællestrukturer spiller en markant rolle. Dramaturgi betyder ’handlingslære’ i fagområder med drama som omdrejningspunkt. Handlingslære vedrører dramatiske og tidsligt organiserede elementer og strukturer, hvis funktion er at skabe fremdrift i et drama.
I denne artikel kan du bl.a. læse om:
- Undervisningens faser i et dramaturgisk perspektiv
- Tre blikke på didaktisk dramaturgi
- Virksomhedsformer, kvaliteter og fordybelse – hvordan sammenhæng?
- Begreber om virksomhedsformer
- Begreber om erfaringsdannelse
- Begreber om fordybelse som udvidelse af mening
Herudover finder du i artiklen også en case, opsamlingsafsnit og studiespørgsmål. Artiklen henvender sig til lærere, undervisere og pædagoger.
Læs også de andre artikler om didaktisk dramaturgi i undervisning
Artikel 2 i serien: Undervisningens anslag
Artikel 3 i serien: Rytme og erfaringsdannelse
Artikel 4 i serien: Virkelige samtaler