Didaktisk dramaturgi som tilgang til undervisning

Udgivet: 2022

Artikel 1: Didaktisk dramaturgi som tilgang til undervisning. En tilgang som kan inspirere og kvalificere læreres og lærerstuderendes måde at undervise på.

Begreber og praktiske eksempler

 

Af Peter Brodersen, Martin Reng, Marie Messell og Knud Erik Christensen 

Hent hele artiklen som pdf

Didaktisk dramaturgiDidaktisk dramaturgi og undervisning

Didaktisk dramaturgi er en tilgang til undervisning, hvor teaterbegreber og narrative begreber om fortælling og fortællestrukturer spiller en markant rolle. Dramaturgi betyder ’handlingslære’ i fagområder med drama som omdrejningspunkt. Handlingslære vedrører dramatiske og tidsligt organiserede elementer og strukturer, hvis funktion er at skabe fremdrift i et drama.

I denne artikel kan du bl.a. læse om:

  • Undervisningens faser i et dramaturgisk perspektiv
  • Tre blikke på didaktisk dramaturgi
  • Virksomhedsformer, kvaliteter og fordybelse – hvordan sammenhæng?
  • Begreber om virksomhedsformer
  • Begreber om erfaringsdannelse
  • Begreber om fordybelse som udvidelse af mening

Herudover finder du i artiklen også en case, opsamlingsafsnit og studiespørgsmål. Artiklen henvender sig til lærere, undervisere og pædagoger.

Hent artiklen

Læs også de andre artikler om didaktisk dramaturgi i undervisning

 

Artikel 2 i serien: Undervisningens anslag

Artikel 3 i serien: Rytme og erfaringsdannelse

Artikel 4 i serien: Virkelige samtaler