Rytme og erfaringsdannelse
Artikel 3: Denne artikel undersøger, hvordan læreren gennem orkestrering af undervisningens rytme kan fremme kvaliteter i elevernes erfaringsdannelse og dermed fordybelse.
At fremme kvaliteter i elevernes erfaringsdannelse gennem orkestrering af undervisningens rytme
Af Peter Brodersen, Martin Reng, Marie Messell og Knud Erik Christensen
At orkestrere undervisning
At orkestrere er noget, man ser i roller som dirigenter af et kor og et orkester – eller hos en mødeleder, der bidrager til sagsbehandling af bestemte emner. Synonymer til ’at orkestrere’ er for eksempel at ’arrangere’ og at ’sekvensere’. Såvel musikdirigenten som mødedirigenten skal sørge for, at et indhold kan foldes ud med deltagelse fra forskellige dele (stemmer), der skal nå frem til en helhed. En afgørelse.
For læreres vedkommende så er opgaven, hvordan de, med hensyn til elevernes bearbejdning af et indhold, kan orkestrere (sekvensere) aktiviteter og tage bestik af elevernes erfaringer med emnet. Lærere skal i praksis hele tiden håndtere modsatrettede fænomener som ”overflade og dybde, centrum og periferi, fælles dialog og individuelle muligheder” (Hansen, 2020, s. 107), og det er her rytmebegrebet kan anvendes didaktisk.
I denne artikel kan du bl.a. læse om:
- At orkestrere undervisning
- Rytme: Gentagelse, variation og balance
- Kvaliteter i erfaringsdannelse
- Analytiske greb
- Analyse af rytme og erfaringsdannelse
- Lærerudsagn
- Elevudsagn
Herudover finder du i artiklen også en case, opsamlingsafsnit og studiespørgsmål. Artiklen henvender sig til lærere, undervisere og pædagoger.
Læs også de andre artikler om didaktisk dramaturgi i undervisning
Artikel 1 i serien: Didaktisk dramaturgi som tilgang til undervisning
Artikel 2 i serien: Undervisningens anslag
Artikel 4 i serien: Virkelige samtaler