Undervisningens anslag

Udgivet: 2022

Artikel 2: I denne artikel undersøges, hvordan læreren gennem æstetiske og analytiske virksomhedsformer i undervisningens anslag kan aktivere elevernes forforståelse og fordybelse.

Undervisningens anslag: At aktivere forforståelse og fordybelse gennem oplevelse og analyse

 

Af Peter Brodersen, Martin Reng, Marie Messell og Knud Erik Christensen 

Hent hele artiklen som pdf

Undervisningens anslagBegreber om anslag

Når vi ser på undervisningens anslag, kan vi groft skelne mellem to typer af kvalitet, dramaturgiske kvaliteter og didaktiske kvaliteter. Hvordan læreren beslutter sig for at kombinere dramaturgiske kvaliteter med didaktiske kvaliteter udspringer af en fornemmelse for, at netop de konkrete handlinger i den rækkefølge kan fremme elevernes fordybelse i emnet.

I denne artikel kan du bl.a. læse om:

  • Begreber om anslag
  • Begreber om forforståelse og virksomhedsformer
  • Et samlet overblik på analysebegreber til undervisningens anslag
  • Analyse af anslag og aktivering af forforståelse

Herudover finder du i artiklen også en case, opsamlingsafsnit og studiespørgsmål. Artiklen henvender sig til lærere, undervisere og pædagoger.

Hent artiklen

Læs også de andre artikler om didaktisk dramaturgi i undervisning

 

Artikel 1 i serien: Didaktisk dramaturgi som tilgang til undervisning

Artikel 3 i serien: Rytme og erfaringsdannelse

Artikel 4 i serien: Virkelige samtaler