Undervisningens anslag
Artikel 2: I denne artikel undersøges, hvordan læreren gennem æstetiske og analytiske virksomhedsformer i undervisningens anslag kan aktivere elevernes forforståelse og fordybelse.
Undervisningens anslag: At aktivere forforståelse og fordybelse gennem oplevelse og analyse
Af Peter Brodersen, Martin Reng, Marie Messell og Knud Erik Christensen
Begreber om anslag
Når vi ser på undervisningens anslag, kan vi groft skelne mellem to typer af kvalitet, dramaturgiske kvaliteter og didaktiske kvaliteter. Hvordan læreren beslutter sig for at kombinere dramaturgiske kvaliteter med didaktiske kvaliteter udspringer af en fornemmelse for, at netop de konkrete handlinger i den rækkefølge kan fremme elevernes fordybelse i emnet.
I denne artikel kan du bl.a. læse om:
- Begreber om anslag
- Begreber om forforståelse og virksomhedsformer
- Et samlet overblik på analysebegreber til undervisningens anslag
- Analyse af anslag og aktivering af forforståelse
Herudover finder du i artiklen også en case, opsamlingsafsnit og studiespørgsmål. Artiklen henvender sig til lærere, undervisere og pædagoger.
Læs også de andre artikler om didaktisk dramaturgi i undervisning
Artikel 1 i serien: Didaktisk dramaturgi som tilgang til undervisning
Artikel 3 i serien: Rytme og erfaringsdannelse
Artikel 4 i serien: Virkelige samtaler