Stefan Ting Graf er docent i almen didaktik på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole. Som leder af forskningsprogrammet Didaktik i skole og læreruddannelse har han ansvar for den faglige kvalitet af en række projekter og aktiviteter, som spænder fra den offentlige skole til de frie skoleformer.
Projektstøttende forløb
PROJEKTER OG PROJEKTSTØTTENDE FORLØB
Det kræver øvelse at arbejde projektorienteret. I afsnittet Projektkompetencer og digitale værktøjer (Projekthåndbogen s. 22) beskriver vi fire centrale kompetencer, som eleverne udfolder i projektorienteret undervisning – og som de derfor har brug for støtte til at lære (udfordringskompetence, undersøgelseskompetence, produktkompetence og proceskompetence). Det kan være en god ide at ’øve’ kompetencerne enkeltvis som forudsætning for at kunne anvende dem i samspil. Der skelnes derfor her mellem egentlige projektforløb og projektstøttende forløb:
- Projektforløb er længere enkeltfaglige eller tværfaglige forløb (fx en uge), hvor der arbejdes med at integrere alle fire projektkompetencer ud fra de overordnede projektprincipper
- Projektstøttende forløb er “almindelige” faglige undervisningsforløb, som i tillæg til de faglige mål sætter fokus på en udvalgt projektkompetence
De projektstøttende forløb kan fungere både som forberedelse til eller efterbearbejdning af et projektforløb og placeres i årsplanen derefter.