Projektstøttende forløb

PROJEKTER OG PROJEKTSTØTTENDE FORLØB

PROJEKTER OG PROJEKTSTØTTENDE FORLØB

Det kræver øvelse at arbejde projektorienteret. I afsnittet Projektkompetencer og digitale værktøjer (Projekthåndbogen s. 22) beskriver vi fire centrale kompetencer, som eleverne udfolder i projektorienteret undervisning – og som de derfor har brug for støtte til at lære (udfordringskompetence, undersøgelseskompetence, produktkompetence og proceskompetence). Det kan være en god ide at ’øve’ kompetencerne enkeltvis som forudsætning for at kunne anvende dem i samspil. Der skelnes derfor her mellem egentlige projektforløb og projektstøttende forløb:

  • Projektforløb er længere enkeltfaglige eller tværfaglige forløb (fx en uge), hvor der arbejdes med at integrere alle fire projektkompetencer ud fra de overordnede projektprincipper
  • Projektstøttende forløb er “almindelige” faglige undervisningsforløb, som i tillæg til de faglige mål sætter fokus på en udvalgt projektkompetence

De projektstøttende forløb kan fungere både som forberedelse til eller efterbearbejdning af et projektforløb og placeres i årsplanen derefter.

Tilmeld nyhedsbrev
×
Læremiddel-interesseret?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og få nyheder, ny viden og ny forskning direkte i din indbakke.