Marie Falkesgaard Slot
Jeg forsker i teknologiforståelse, på Københavns Professionshøjskole, i skole og læreruddannelse og er optaget af at undersøge, hvordan nye typer af læremidler kan understøtte elevers forståelse og afprøvning af teknologi i skolens fag samt bidrage til god undervisning i teknologiforståelse.
Jeg interesser mig bredt for læremidler i fag og på tværs af fag. I fokus er især lærerens orkestrering af læremidler i undervisningen, og elevens muligheder for igennem læremidler at agere selvstændigt og undersøgende i skolearbejdet.
Læremidlers betydning som strukturerende og organiserende princip er en vigtig dimension i den gren af læremiddelforskningen, som har min interesse. Aktuelt er jeg især optaget af sammenhænge og spændinger mellem forskellige typer af læremidler og deres funktion. Lærebogen og analoge læremidler vender tilbage i skolens hverdag, og hvilken betydning det vil få for de gennemgribende digitale praksisformer, som lærere og elever har erhvervet sig gennem års digitalisering af undervisnings- og elevskolearbejde, er vildt interessant.
Læremidler skaber muligheder i undervisningen og i klassefællesskabet, og de digitale læremidler har et stort potentiale når de bruges med teknologididaktisk kompetence. I min optik er læremiddeldidaktik også teknologididaktik, og derfor er det centralt at teknologi og teknologiers indflydelse og betydning i undervisning og klassefællesskab, er et omdrejningspunkt i læremiddelforskningen.