Bettina Buch
Jeg arbejder med forskning indenfor danskfagets didaktik og fagets læremidler, fx i projekter om udvikling og afprøvning af læringsdesign til skolens forpligtelser i forhold til åben skole og læsning af digitale og papir-bårne tekster i undervisningen. Jeg har arbejdet med undersøgelser og analyser af læremidler i samarbejde med forskere fra Aarhus Universitet, DPU, i projektet Læremidlernes Danskfag. Mit primære forskningsfelt er grundskolen, men jeg har også, fx i mit ph.d.-projekt, beskæftiget mig med ungdomsuddannelser og erhvervsuddannelser.
Jeg interesserer mig bredt for danskfagets indhold, læremidler og læremiddelbrug og -redidaktisering, både i undervisning i grundskolen og det videre forløb og især med et literacy-perspektiv.
Jeg er reviewer på en række nationale og internationale tidsskrifter og konferencer indenfor didaktik- og literacyforskning, fx Unge Pædagoger, Studier i Læreruddannelse og Profession, Literacy Research: Theory, Method and Practice og Nordic Journal of Literacy Research.
Jeg er docent i Professionshøjskolen Absalon, hvor jeg er leder af forskningsprogrammet ”Fagdidaktik og faglige fællesskaber”.