Overblik over fem videnskabelige metoder
Det kvalitative interview
På denne side bliver du klogere på, hvorfor du skal lave et kvalitativt interview og hvordan du gør. Interviewet er en særligt gode måde at få indblik i noget, der ikke nødvendigvis “kan ses”. Du får desuden også svar på, hvordan du kan gribe et kvalitativt interview an i forhold til dit videnskabsteoretiske formål.
Læs mere om det kvalitative interview
Spørgeskema
De fleste kender til spørgeskema som undersøgelsesmetode. Men hvad skal der egentlig til for at lave et godt spørgeskema? Hvordan kan du bruge en spørgeskemaundersøgelse og til hvad? Alt sammen kan du blive klogere på ved at læse denne tekst om spørgeskema, så din undersøgelse bliver så pålidelig og skarp som muligt.
Diskursanalyse
Denne metode anvendes særligt, hvis du fx er interesseret i at afdække, hvordan politiske og samfundsmæssige diskurser begrænser eller former lærer og pædagogers hverdag. Det kan også være, at du søger at finde frem til, hvordan diskurser er med til at forme, skabe og opretholde en forståelse og praksis.
Deltagerobservation
På denne side får du et indblik i en metode, der bliver brugt til at observere mennesker i deres hverdagsliv. Hvis du fx gerne vil blive klogere på sociale situationer, kan deltagerobservation som kvalitativ metode bruges til at forholde dig til det du gerne vil undersøge.
Læs mere om deltagerobservation
Mixed methods
I denne form for metode anvender man mere end én metode til indsamling af data. Mixed methods er særligt brugbart i mere komplekse problemstillinger, idet metoden giver et forskelligartet og nuanceret blik på undersøgelse og data.