Tilbage til teksten
12. januar 2021I dag udkommer bogen “Tilbage til teksten” med en ny litteraturdidaktik, der handler om, hvordan vi i undervisningen kan støtte eleverne i at undersøge æstetiske tekster.
Læs aktuelle nyheder om ny forskning, nye udgivelser, konferencer og meget mere.
I dag udkommer bogen “Tilbage til teksten” med en ny litteraturdidaktik, der handler om, hvordan vi i undervisningen kan støtte eleverne i at undersøge æstetiske tekster.
Litteraturen skal opleves, før den analyseres, og matematikken skal opleves og undersøges. Men hvordan gør man det i praksis? Et stort forskningsprojekt har udviklet metoder til undersøgende litteratur- og matematikundervisning, og mere end 600 lærere rundt om i Danmark har allerede været på fyraftensmøder for at blive inspireret og tage konkrete værktøjer med hjem i klasseværelset.
Det er en udbredt forestilling, at klasseværelset ofte kan være præget af ustyrlige elever, og lærere, der ikke har den fornødne autoritet, til at får ro på klassen. Bogen ‘Læreren som autoritet’ gør op med den forestilling og undersøger nærmere, hvorfra lærere idag henter autoritet og kommer ind på den moderne lærerautoritet.
I juni har 93.000 studerende og 7000 undervisere landet over modtaget et spørgeskema i henholdsvis deres mail-indbakke og e-boks. Spørgeskemaerne er første led i en større undersøgelse af undervisere og studerendes erfaringer og oplevelser med online undervisning under COVID-19, som 10 uddannelsesinstitutioner er gået sammen om i et 1-årigt projekt.
I Læremiddel.dk har vi i det forløbne skoleår kørt et interventionsprojekt, som har haft til formål at afprøve og redesigne undervisningsforløb i matematik i henholdsvis 4. og 9. klasse med afsæt i det adaptive digitale læremiddel, Rhapsode LEARNER. Projektet har vi kaldt Adaptive læremidler.
I denne didaktiske opslagsbog kan du hurtigt få et overblik over 52 centrale didaktiske begreber med dertilhørende krydshenvisninger. Bogen leverer begreber til at analysere undervisning med, og hvert opslag peger på handlemuligheder.
Som en hjælp til alle undervisere, lærere, studerende og praktikere har projektgruppen bag KiDM-projektet udarbejdet en matematikfolder, der giver et overblik over en helt ny tilgang til undersøgende matematikundervisning. Her er fokus på at støtte eleverne i at udforske, systematisere og argumentere i matematiske situationer gennem konkrete undervisningsforløb.
På Digitalelæreplaner.dk kan du tilgå læreplaner for alle folkeskolens fag. Hjemmesiden samler og præsenterer danske læreplaner og skolelovgivning i et historisk perspektiv. Digitalelæreplaner.dk indeholder skolelovgivning siden 1899, samt læreplaner for både ordinære fag, valgfag, timeløse fag og almene vejledninger siden 1960. Der er mulighed for at fremsøge, læse og sammenligne på tværs af fag, love og årstal.
I projektet Kulturens Laboratorium er omdrejningspunktet æstetik i undervisning. I et samspil mellem lærerstuderende og kunstnere skal forskellige forløb inspirere og udfordre skoleelevers færdigheder. Resultatet findes i et stillads for studerende, kunstnere og kulturformidlere, når de skal planlægge undervisningsforløb til elever under besøg på kulturinstitutioner.
Som en hjælp til alle undervisere, lærere, studerende og praktikere har projektgruppen bag KiDM-projektet udarbejdet en folder, der giver et overblik over en helt ny tilgang til undervisning i litteratur og andre æstetiske tekster, samt hvordan man får adgang til nye undervisningsforløb, hvor eleverne skal undersøge tekster.
I årsberetningen ser vi tilbage på de mange aktiviteter, der har været i 2019 i Læremiddel.dk. Vi tager blandt andet et kig på de projekter og tiltag som har fyldt i løbet af året, tidsskriftet Learning Tech, nye projekter og udvidelsen af det nye Læremiddel.dk 2.0.
Læremiddel.dk er blevet udvidet, som et led i en reorganisering, og sker i et visionært samarbejde mellem fire professionshøjskoler. Dette samarbejde skal sætte fuld fart på at skabe og formidle forskning og viden om læremidler. Udvidelsen rummer nu også Professionshøjskolen UCN, som derved vil udgøre den fjerde partner i Læremiddel.dk sammen med Professionshøjskolen Absalon, UC SYD og UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole.
Med undersøgende undervisning opnår eleverne en styrket litterær fortolkningskompetence, og i matematik forstår eleverne begreberne bedre og får flere og bedre dialoger om matematiske problemstillinger. Det er resultatet af undersøgelsen, Kvalitet i Dansk og Matematik, som har fundet sted i 172 klasser i en treårig forsøgsperiode.
Til alle lærere og lærerstuderende: To nye webinarer om undersøgende undervisning i matematik og dansk i folkeskolen. Det er gratis at deltage.
Det er en smule usædvanligt, men skrivegruppen bag den nye læseplan i dansk kan faktisk med stolthed sige, at den er skrevet i enighed. Ikke uden diskussioner og dialoger og ikke uden gentagne omskrivninger. Men det er den kun blevet bedre af, fortæller Stig Toke Gissel, ph.d. og daglig leder af Læremiddel.dk og skriveansvarlig for den nye læseplan.
I 3 år har vi været med til at udvikle, afprøve og teste undersøgende undervisning i dansk og matematik i projektet Kvalitet i Dansk og Matematik.
Nomineringen af Stine Reinholdt Hansen sker i høj grad på baggrund af de to store læsevaneundersøgelser, som hun står bag. Med den seneste undersøgelse i 2017, ”En generation af stærke læsere – greb til læselyst” ville Tænketanken Fremtidens Biblioteker i samarbejde med Københavns Biblioteker, Læremiddel.dk og National Videncenter for Læsning sætte fokus på børns læselyst.
I forsøg med teknologiforståelse i folkeskolens obligatoriske undervisning er en ny hjemmeside netop gået i luften. Her kan forsøgsskoler og andre interesserede i fagligheden klogere på forsøget.
I forbindelse med UCSYDs konference “Empirisk dannelsesforskning” udgives antologien “Pædagogiske tænkere – Bidrag til empirisk dannelsesforskning”. Antologien indeholder 14 kapitler, der hver beskriver, hvordan en række af de store pædagogiske tænkere som fx Grundtvig, Luhmann, Biesta, Klafki osv., der har betydet rigtigt meget for vores forståelse af pædagogik, har forholdt sig til empiri.
Tidsskriftet Studier i Læreruddannelse- & Profession: Call for Papers – forår 2019. Emnet er teknologiforståelse i fag og som fag – i læreruddannelse og skole.
Læremiddel.dk har indgået et samarbejde med en lokal virksomhed inden for robotteknologi, KUBO Robotics i Odense. Sammen med robotvirksomheden skal Læremiddel.dks forskere gennem en periode på to år kvalificere læring med robotter til de yngste og samtidig udvikle og afprøve læremidler, som passer til en dansk skolekontekst.
Kulturministeren har udpeget Læremiddel.dk’s Stine Reinholdt Hansen som medlem af det nye Bogpanel, som skal have øget fokus på børn, læsevaner og digitalisering.
The focus in Learning Tech 7 is “The future of reading in a school context”.
Hvad skal vi med læsning i skolen? Dette er temaet for Learning Tech 7, som er planlagt til at udkomme i efteråret 2019.
QUINT – et nyt nordisk Centre of Excellence skal de næste fem år forske parallelt i undervisningskvalitet i alle Nordens lande. Thomas Illum Hansen, forskningschef ved UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, står i spidsen for forsknings-temaet Videobaseret læreruddannelse.
IBO-Modellen er titlen på en ny bog, der beskriver en ny udviklet projektmodel til grundskolernes arbejde med karrierelæring, vejledning og brobygning til ungdomsuddannelserne.
Læremiddel.dk skal sammen med Københavns Professionshøjskole, University College Nordjylland, VIA University College og Rambøll Management Consulting være med til at udvikle og drive det treårige forsøg med teknologiforståelse i folkeskolens obligatoriske undervisning.
… så husk lige at tilmelde dig vores nyhedsbrev! Tilmelder du dig ikke, bliver du strøget af listen … Tilmelder du dig, sørger vi for at holde dig opdateret på den nyeste forskning og viden inden for læremidler. Tilmelder du dig, hører du fra os, når der er spændende konferencer, du kan deltage i. Du […]
“Ind i smagsoplevelsen” er en lærebog til læreruddannelsen om, hvordan cases med fokus på smag kan bruges i faget madkundskab. Den er udgivet af Smag for Livet Forlag, er en del af skriftserien SMAG og kan downloades gratis på Smag for Livets hjemmeside.
Den 25. oktober inviterer Læremiddel.dk til konference, hvor overskriften lyder: It virker! Virker it? Temaet er koblingen mellem teknologi og skole og virkningen af den digitale teknologi. Konferencen henvender sig til alle med interesse i it og pædagogiske spørgsmål, herunder lærere, læreruddannere, pædagogiske konsulenter, CFU-konsulenter, ansatte ved forlag og ministerier med relation til undervisning og it.
Lærere raser og ministeren udtrykker bekymring i forhold til kommunale indkøbsaftaler af digitale læremidler hos forlagene. Er stigningen af indkøb udtryk for et marked i sprudlende vækst eller er det nærmere blevet et uheldigt monopol, der afskærer lærerne selv fra medindflydelse?
Fem greb til læselyst er en ny lille publikation, der i form af en miniplakat – lige til at hænge op – samler fem gode greb til, hvordan du som fagperson og formidler kan styrke læselysten hos børn på mellemtrinnet, og hvordan kan folkebiblioteket kan nå bredere ud til børn, forældre og lærere i skolen.
Hvor langt kan vi komme med kompetenceorienteret matematikundervisning? Den 28. maj forsvarede Rune Hansen på fornemste vis sin ph.d.-afhandling med titlen ”Målstyret kompetenceorienteret matematikundervisning”, hvor han har undersøgt, hvilke potentialer og barrierer der ligger i matematiklærerens arbejde med målstyrede logikker i matematikundervisningen.
Nyt nummer af tidsskriftet Unge pædagoger med temaet Dannet til digitalisering er netop udkommet. Thomas Illum Hansen har bidraget med en artikel om dannelse, digitalisering og dataficering.
Ny håndbog fra Georg Eckert Instituttet samler den nyeste læremiddelforskning. Thomas Illum Hansen fra Læremiddel.dk er bidragyder med et kapitel om brugen af læremidler.
I dag udgiver Læremiddel.dk og Center for Anvendt Skoleforskning en ny rapport, som udgør et bud på, hvordan en kategorisering af digitale læremidler med fokus på deres didaktiske potentiale skal gennemføres.
Sådan indleder Cecilie Eken sin billedbog, Mørkebarnet, som biblioteket i Kolding lige nu har opbygget en interaktiv udstilling over. Udstillingen er blot én af 10 på biblioteker i hele landet og er et led i formidlingsprojektet, Fang fortællingen, som skal skabe mere læselyst og -fordybelse hos børn.
Læremiddel.dk har spillet en central rolle i de to seneste rapporter om børns læse- og medievaner i Danmark. Det er sket i forbindelse med projektet Greb til læselyst, som netop er blevet afrundet på en stor konference om læsning og dannelse på Halmtorvet 9 i København.
I dag afsluttes projektet Greb til læselyst med en stor konference i DGI-byen, hvor bl.a. undervisningsminister Merete Riisager deltager. I den anledning offentliggøres en samlet rapport for både den kvantitative og den kvalitative undersøgelse af børns læsevaner.
The theme for Learning Tech 4 is multimodality.
Temaet for Learning Tech er denne gang multimodalitet.
Keld Skovmand kan nu kalde sig ph.d. efter en veloverstået forsvarshandling, hvor han problematiserer den danske skolereform.
Læremiddel.dk starter et nyt forskningsnetværk om Uddannelse 4.0 med en konference og et netværksmøde den 28. februar 2018, hvor alle er velkomne, og hvor der som afslutning vil blive etableret et forskernetværk.
KiDM-projektet, som står for Kvalitet i dansk og matematik, søger folkeskoler til tredje og sidste forsøgsrunde. Projektet vil med en undersøgende tilgang til undervisning skabe et kvalitativt bidrag til elevernes læring i dansk og matematik. Der vil blive trukket lod blandt alle interesserede skoler.
Fag med Smag er en ny læringsapp med fokus på smag, som indeholder komplette undervisningsaktiviteter til flere af folkeskolens fag. App’en er udviklet til lærere og kan hentes gratis til tablets i app stores.
Merete Riisager har nedsat en ny rådgivningsgruppe, der skal komme med anbefalinger til, hvordan reduktionen af bindende fælles mål kan udmøntes på de digitale læringsplatforme, som skolerne skal bruge.
Digitalt projektarbejde i de frie skoler – et nyt bud på undersøgende undervisning og lærersamarbejde. Heldagskonference den 15. marts 2018.
Forundersøgelserne til KiDM-projektet – Kvalitet i Dansk og Matematik er nu formidlet i lettilgængelige vidensnotater, hvor alle interesserede kan læse om forundersøgelsens hovedpointer, metoder og konkrete tiltag.
Martin Kongshave, Mikkel Munk Ejlersen og Maria Thiemer fra Læreruddannelsen på Fyn vandt torsdag idékonkurrencen ved Danish Entrepreneurship Awards.
I 2018 vil Selskabet for Børnelitteratur igen afholde Statusseminar, hvor der formidles tendenser i børne- og ungdomslitteratur for 2017.
Undervisningsminister Merete Riisager har nedsat en rådgivningsgruppe med viden og erfaring fra folkeskolen, som skal komme med anbefalinger til, hvordan man kan løsne bindingerne i Fælles Mål. Målet er, at lærere og skoler får større frihed til at tilrettelægge undervisningen.
Den sjette internationale Design for Learning-konference løber af stablen den 23.-25. maj 2018 på Universitetet i Bergen.
Læremiddel.dk har foretaget den hidtil største undersøgelse af børn og unges læse- og medievaner i Danmark. Den viser, at der bliver læst færre bøger på børneværelserne, og at det er pigerne, der står for den største tilbagegang.
I tredje nummer af Learning Tech har vi sat fokus på spil, digitale læremidler og undervisning med et særligt fokus på udvikling af lærernes kompetencer.
Den 23. april var der i Jyllands-Postens store uddannelsestillæg en omtale af projektet KiDM – Kvalitet i Dansk og Matematik. Avisen havde besøgt en af skolerne, som deltager i projektets første pilotfase.