10 punkts-modellen
Modellen er en tjekliste til at vurdere kvalitet og relevans af et læremiddel.
- Begynd med at se på, hvad du generelt synes om lærebogen. Præciser siden dine spørgsmål – f.eks.: Er der temaer, som du anser for vigtige, med i lærebogen?
- Er oplysningerne i bogen korrekte? Er lærebogen alsidig? Saglig? Findes der gode og forståelige forklaringer? Hvilke perspektiver dominerer? Hvad savnes?
- Hvilke vurderinger kommer til udtryk? Indbyderlærebogen til reflektion?
- Er lærebogen faktaorienteret, opgavebaseret eller fortællende? Alle typer kan være på plads. Det bestemmer du!
- Kan eleverne anvende lærebogen selv? Eller kræver den kontinuerlig vejledning og støtte fra lærerens side?
- Hvordan er udformningen af sprog og billeder? Hænger tekst og billeder sammen? Er sproget let af forstå?
- Hvilke slags problemstillinger og arbejdsopgaver dominerer?
- Passer lærebogen til din måde at undervise på?
- Er læremidlet sin pris værd?
- Hvilke kriterier er vigtigst for din stillingtagen? Lav en liste over positive og negative momenter. Diskutér med nogle kollegaer. Udform rutiner til at skaffe overblik over de lærebøger, I har – og til at få orientering om nye produkter.
Kildehenvisning
Kundskabens tekster. Egil Børre Johnsen, Svein Lorentzen, Staffan Selander, Peder Skyum-Nielsen, Universitetsforlaget 1998