Christian Mosbæk Johannessen har en Ph.d. i grafisk kommunikation og er specialkonsulent i kommunikation og forskningsformidling ved Læremiddel.dk, hvor han også arbejder med centrets forskning i multimodalitet.
CFU – En skattekiste af læremidler og knowhow, som du bare kan åbne!
Du ved måske ikke præcis, hvad CFU (Center for Undervisningsmidler) tilbyder? Måske ved du det, men gør ikke rigtig brug af det? Eller du bruger måske CFU i din dagligdag som lærer – men kender ikke det fulde omfang af CFUs tilbud? Hvis du kan svare ja til det, kommer her nogle eksempler på de materialekasser, CFU sammensætter, og som du kan bruge til at motivere dine elever og variere din undervisning.
CFU er en skattekiste til undervisere, der både rummer meget forskellige læremidler, du frit kan få stillet til rådighed, og konsulenter, som står på spring for at hjælpe dig med at sætte dem i spil. Centret er med andre ord til for, at du kan lave den bedst mulige undervisning.
CFUs materialeudbud omfatter mange af de ting, du forventer: I CFUs folder om gratis læremidler kan du se en karakteristik af de analoge og digitale læremidler, der er i samlingen. Selvom siden betoner de oplagte bøger, e-bøger og lydbøger samt korte(re) film og spillefilm, nævner den også ”konkrete materialer som spil og redskaber”. Det punkt dækker i virkeligheden over de mest eksotiske juveler og artefakter i skattekisten.
Tina Kolding, der leder CFUs afdeling under UC Syd, har spurgt nogle af sine fagkonsulenter, hvordan de vil karakterisere det mere eksotiske inventar af læremidler, de stiller til rådighed for praktikerne. Og, som hun siger: Selvom det måske ikke længere, som i 70’erne og 80’erne, er cirkustelte og kanoer, der fylder i CFU-budenes varebiler og lastbiler, er der stadig masser af autencitet i CFU.
Stinkende materialekasser formidler Danmarks civile beredskab
Hvis du nogen sinde har købt en jakke eller et par støvler på et militært overskudslager, ved du, at gammelt læder og lærred godt kan lugte lidt jordslået eller hengemt. Desværre er sådan noget bras blevet aktuelt igen.
For eksempel bliver det, ifølge Tina Kolding, udvalgt og didaktiseret til de materialekasser, som CFU-konsulenterne selv sammensætter, og som man kan låne for at gøre både aspekter af fortiden og nutidige samfundsemner mere levende og nærværende i undervisningen. For eksempel arbejder Lasse Hollbaum Vinther, der er CFU-konsulent indenfor samfundsfag, historie, og religion, for tiden på at indsamle og didaktisere genstande fra hjemmeværnet, civilforsvaret og kommandocentral-bunkere i hele landet. Det sker i lyset af aktuelle geopolitiske udfordringer og deraf skærpede sikkerhedspolitiske vilkår, som ifølge Lasse gør det vigtigt at gøre tidligere tiders sikkerheds- og beredskabspraksis levende for eleverne. Derved, fortsætter han, slår man materiel bro mellem fortid og samtid. Hvis du således ser en elev iført en gammel gasmaske, CF-hjelm eller hjemmeværnsuniform, er du derfor formentlig vidne til praktisk historie- eller samfundsfagsundervisning, gennemført med materialer fra CFU.
Panzerknacker – et escape room i tyskundervisningen
Susanne Ries, som er CFU-konsulent i tysk, fortæller, at en legende tilgang til læring ofte er omdrejningspunktet for disse didaktiserede materialer. Hun nævner som et godt eksempel ”Panzerknacker- Escape Room i tyskundervisningen”, som omfatter en materialekasse, der indeholder alt, hvad en tysklærer skal bruge for at gennemføre en nervepirrende sprogkonkurrence i escape-room-format. Målet er at åbne en aflåst sikkerhedsboks, som du har lagt en lille præmie til eleverne i. Boksen er låst med ti hængelåse, og for hver rigtigt løst opgave får eleverne nøglen til én af hængelåsene. Det bliver hurtigt enormt spændende. Materialet omfatter inspiration til opgaver og gåder; bokse, nøgler — og udvidelsessæt, så op til fire grupper kan konkurrere på samme tid.
Ifølge Susanne gør materialer som ”Panzerknacker” tyskundervisningen langt mere kommunikativ og handlingsorienteret, og de motiverer gennem leg eleverne til at arbejde med tysk sprog og kultur. De imødekommer derfor et behov for varierende og autentiske undervisningsmaterialer, som måske ikke opfyldes af de, ofte forældede, lærebøger, der er til rådighed ude på skolerne, fortsætter hun.
Digitale læremidler er mere end fagportaler og skærme
Når talen falder på digitale læremidler, tænker man måske – med aktuelle debatter om fagportaler og skærmtid i baghovedet – på bestemte typer af virtuelle læremidler som f.eks. e-bøger, videostreaming og så videre. Men vidste du også, at CFU’s bude ofte har bilerne fyldt op med digitale læremidler? Undervisning i digital teknologiforståelse er ofte forbavsende materiel, og den lægger stor vægt på legende og praktiske tilgange til læring.
Merete Haahr Francis, der er CFU-konsulent i teknologiforståelse, peger f.eks. på ”Do-bot robot arm”. Kassen indeholder alt, du skal bruge for at introducere eleverne til arbejdet med moderne industrirobotter. Forløbet, der kombinerer teknologiforståelse med bæredygtighedsundervisning, handler om at automatisere affaldssortering. Foruden Do-botten, som er en miniudgave af en industrirobot, komplet med sensorer, rummer sættet brikker med billeder af affald og forskellige varetekster, som eleverne ved hjælp af machine-learning skal lære robotten at genkende og sortere i fire forskellige farvede affaldsbeholdere.
Et andet eksempel er, ifølge Merete, ”Blue-bot”, der er en fantastisk indgang til teknologiforståelsesundervisningen for de mindste klasser. Blue-bot er en lille, sød gulvrobot, som kan programmeres med et antal knapper på robottens overside – eller via Bluetooth-forbindelse til f.eks. en telefon eller tablet – til at løbe i mønstre, eleven bestemmer. Rent didaktisk kan robotten sættes i spil i f.eks. sprogundervisning, hvor dens algoritmiske natur kan støtte tilegnelsen af ordforråd og sætningssyntaks – eller man kan sende den ud på narrative fortælle-eventyr. Som supplement til kassen kan man låne forskellige rute-måtter med opgaver, eleverne skal løse, og CFU har også udarbejdet en pædagogisk vejledning med både åben inspiration og mere skræddersyede opgaver.
Leg, lærende hænder, materiel erfaring og varieret skoledag
Hvis du savner variation i din undervisning eller synes, at skærme fylder for meget i elevernes hverdag, skulle du kaste et blik på CFUs materialekasser. CFU-konsulenterne har selvfølgelig stor ekspertise i brugen af virtuelle læremidler i undervisningen, men de er ifølge Tina Kolding også lidenskabeligt optaget af legende tilgange til læring, der tager hensyn til lærende hænder og kroppe, materiel forankring af erfaring og ikke mindst variation i elevernes hverdag.
7 populære materialekasser fra CFU
Her kan du se 7 meget udlånte materialekasser fra CFU. Måske kunne nogen af dem inspirere dig?
- Ozobotter (teknologiforståelse)
- Bee-Bot-kassen (teknologiforståelse)
- Panzerknacker (tysk)
- 120-ords-tæppe (dansk)
- Frogs sit on logs: Rim og tidlig læsning (engelsk)
- Ind i fortællingen med LEGO (dansk)
- Bevægelse i matematik (matematik)
Bemærk: De materialer, vi nævner her, tager udgangspunkt i CFU ved UC Syds arbejde. Det er ikke sikkert, du har adgang til præcis de samme materialer ved CFU i dit område. Hvis du er interesseret i at benytte CFUs mange forskellige tilbud til en varieret undervisning, kan du kontakte CFU-konsulenterne på dit lokale CFU.