Andreas Lindenskov er ph.d. i uddannelsesvidenskab fra Københavns Professionshøjskole og Aalborg Universitet. Hans ph.d.-projekt undersøgte implementering af læringsplatforme i den danske folkeskole med særligt fokus på at beskrive og begrebsliggøre læreres pædagogiske praksisser med platformene samt skolernes organisatoriske arbejde med implementeringen.
Han er ansat på Institut for Kultur og Læring på Aalborg Universitet i København, hvor han forsker i implementering af IT i uddannelsessammenhænge. Aktuelt er han bl.a. involveret i et komparativt studie af implementering af læringsplatforme i Danmark, Belgien og Frankrig.
Digitale læringsplatforme i folkeskolen
Med brugerportalsinitiativet blev det fra 2014 gjort obligatorisk for alle landets kommuner at anskaffe og implementere en såkaldt digital læringsplatform inden udgangen af 2016.
På de fleste skoler har læringsplatforme som Meebook, MinUddannelse og EasyIQ derfor siden 2014 i en eller anden udstrækning indgået i læreres udarbejdning af årsplaner, forløbsplanlægning og/eller klasserumsundervisning.
For mange har det været og vedbliver stadig at være en stor udfordring at få arbejdet med en læringsplatform til at flugte med etablerede og velfungerende rutiner oparbejdet gennem et arbejdsliv.
Denne tekst formidler erfaringer fra et større forsknings- og udviklingsprojekt rettet mod at understøtte og undersøge implementering af platforme på 15 danske skoler fra 11 af landets kommuner, der forløb fra september 2016 til februar 2017. Projektet blev gennemført i et samarbejde mellem vidensmedarbejdere fra Aalborg Universitet, SDU, Professionshøjskolen Absalon, UCSyd, Alexandra Instituttet og Læremiddel.dk.