Telefon: 40 86 87 27
Email: kbma@ucl.dk
Konference: Lyst til læsning 2025
Kom med på konferencen “Lyst til læsning 2025” om læselyst på FN’s internationale læsedag den 8. september med oplæg om ny læselystforskning, fire praksisorienterede workshops og en afsluttende paneldebat om læsning i skole og undervisning.
Vær med til at markere FN’s internationale læsedag den 8. september på konferencen Lyst til læsning.
Første del af konferencen giver indblik i den nyeste forskning i læselyst, mens eftermiddagen byder på fire workshops, hvor fagfolk deler konkrete idéer til, hvordan man kan fremme læselyst i hverdagen. Dagen rundes af med en paneldebat, hvor læsningens rolle i undervisning og skoleliv sættes til debat.
Konferencen er målrettet fagpersoner i skole, SFO og klub.
Konferencen er en del af den nationale kampagne læselyst.nu, som er et samarbejde mellem Nationalt Videncenter for Læsning, Læremiddel.dk og CFU – Center for Undervisningsmidler. Kampagnen, der løber over ti år, retter sig mod elever fra 0. til 9. klasse og har til formål at styrke deres læselyst. Den skal både motivere flere børn til at læse og sikre, at alle elever – også dem med læsevanskeligheder – får positive læseoplevelser.
Bemærk, at det er gratis at deltage i konferencen. Ved udeblivelse på konference opkræver vi dog et “no show fee” på 200 kr.
Praktisk information
DATO: 8. september 2025, kl. 9.30-15.30
STED: Milling Hotel Park, Viaduktvej 28, 5500 Middelfart
ARRANGØR: Nationalt Videncenter for Læsning, Læremiddel.dk og CFU
TILMELDING: Tilmeldingsfrist den 24. august 2025, hvorefter tilmeldingen er bindende.
PRIS: Gratis
No show fee: 200 kr., ekskl. moms.
Ved tilmelding skal du angive faktureringsoplysninger. Vi anvender dem alene, hvis du ikke møder op til konferencen.
Program for dagen
Kl. 9.30-10.00: Registrering og morgenmad
Kl. 10.00-10.15: Velkomst
v. kampagnens styregruppe, Nationalt Videncenter for Læsning, Læremiddel.dk og CFU – Center for Undervisningsmidler
Kl. 10.15-10.45: Hvad er læselyst?
v. Henriette Romme Lund, ph.d. og projektleder, Nationalt Videncenter for Læsning
Læselystkampagnen læselyst.nu skal få læselysten til at blomstre på alle skoler. Det er nødvendigt, da læselysten falder, i takt med at eleverne bliver ældre, og er faldet set over tid. Men hvad er læselyst? Vi tager læselyst under lup.
Kl. 10.45-11.15: Børneinddragelse og barnets perspektiv som drivkraft
v. Stine Reinholdt Hansen, ph.d., Center for Anvendt Skoleforskning
Hvordan kan vi inddrage børn i indsatser, der skal fremme børns læseglæde? Og hvorfor er det vigtigt? Erfaringer fra projektet National indsats for børn og unges læseglæde.
Kl. 11.15-11.45: Hvordan styrker man leselyst og -interesse i skolen?
v. Johanne Ur Sæbø, ph.d. og projektleder, Nasjonalt lesesenter, Universitetet i Stavanger
Innlegget gir innblikk i den norske satsingen Tid for lesing og deler erfaringer med å støtte lærerne i deres arbeid for å styrke elevenes leselyst og -interesse. Satsingen er en del av den nasjonale leselyststrategien Sammen om lesing (2024-2030).
Kl. 11.45-12.45: Frokost og netværk deltagerne imellem
Kl. 12.45-14.30: Fire parallelle workshops
Hver workshop afholdes to gange: kl. 12.45-13.30 og kl. 13.45-14.30
Deltagerne vælger to workshops hver.
1. Børnelitteratur og læselyst
v. Anna Karlskov Skyggebjerg, ph.d. og leder af Nationalt Videncenter for Læsning, og Trine Ferdinand, pædagogisk konsulent, Københavns Professionshøjskole
Adgangen til relevant og varieret læsestof er essentiel for at udvikle læselyst. Det må gerne være sjovt, spændende og uhyggeligt at læse! I workshoppen præsenterer vi udvalgte bøger, genrer og tendenser i den nyere børnelitteratur, og sammen med deltagerne giver vi et bud på, hvilke læsere og læsesituationer bøgerne vil egne sig til.
2. Billedlitteratur og læselyst
v. Marianne Eskebæk Larsen, konsulent i Nationalt Videncenter for Læsning
Billedlitteratur kan understøtte børns læselyst, men bliver fortsat mødt med skepsis og fordomme. I workshoppen ser vi nærmere på det mangfoldige udbud af multimodale tekster for børn og unge, og deltagerne inviteres til at eksperimentere med måder, hvorpå man kan arbejde med billedlitteratur i skole og fritidsinstitutioner.
3. Læsevanskeligheder og læselyst
v. Helle Bundgaard Svendsen, ph.d. og docent, VIA University College, samt konsulent for Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder og Rikke Ferslev, læse- og ordblindevejleder, Trekløverskolen ved Silkeborg
Elever med læsevanskeligheder oplever ikke altid læselyst. Læsning kan være slidsomt, og det meste af energien går til at afkode teksten. På workshoppen har vi derfor fokus på læselyst gennem lytning. Sammen med deltagerne undersøger vi forskellige tilgange til at lytte til litteratur og taler med hinanden om, hvordan lytning kan inddrages i danskundervisningen.
4. Læselyst i SFO
v. Ane Bjerre Odgaard, docent, ph.d. i pædagogisk leg og praksis, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Fritidspædagogikken beskrives i disse år som et vigtigt, præstationsfrigørende rum i børns liv. I workshoppen præsenteres konkrete idéer til, hvordan SFO’er kan skabe rum og situationer, hvor læselysten kan spire. Det handler bl.a. om stemninger, fællesskaber og materialer, men også om, hvad det præstationsfrigørende rum egentlig er for en størrelse – og hvad det har tilfælles med (børne)litteratur.
Kl. 14.30-14.45: Kaffe
Deltagerne formulerer spørgsmål til dagens paneldebat
Kl. 14.45-15.15: Debat om læselyst, læsning og skolens rolle
v. repræsentanter fra organisationerne i kampagnes advisory board
- Danske Skoleelever
- Pædagogisk LæringsCenterforening v. Runa Barbara Petersen
- Læsekonsulenternes Landsforening
- Dansklærerforeningens Folkeskolesektion v. Ida Geertz-Jensen
Moderator på debatten er journalist Karen Dich
Kl. 15.15-15.30: Opsamling v. styregruppen og tak for i dag