Tit læser jeg bare med øjnene og ikke med hjernen

Forfattere: Stinna Straagaard og Martin Reng
Udgivet: 2025

Er der bestemte kvaliteter ved arbejdet i dansk i udskolingen, der kan skabe et særligt elevengagerende undervisningsmiljø? Og er det i så fald muligt at udpege disse kvaliteter?

Netop dette undersøgelsesspørgsmål besvares i den nye artikel ’Tit læser jeg bare med øjnene og ikke med hjernen’, som tager afsæt i projektet Faglige Udviklingsskoler, udarbejdet af Stinna Straagaard, cand.mag., adjunkt, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, og Martin Reng, lektor, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole. I artiklen får du indblik i, hvordan man kan udvikle danskundervisningen gennem eksperimenterende og undersøgende tilgange, der styrker elevernes faglige engagement.

I undersøgelsen blev der identificeret fem kvaliteter ved den undersøgende tilgang, som har potentiale til at styrke elevernes engagement: Bidrag, Variation og anderledeshed, Meningsudveksling og horisontsammensmeltning, Dvælen samt Fælles dygtiggørelse.

Forfatterne deler deres erfaringer med at udvikle og afprøve nogle didaktiske greb i danskundervisningen, som kan fremme elevernes engagement i deres arbejde med tekster – greb, som andre lærere kan have gavn af.

En af de deltagende lærere udtrykker det sådan:

Knækker du koden til at analysere og undersøge en tekst, så tror jeg faktisk ikke, at man behøver at have så meget andet […] Så nu går jeg ikke sådan i panik over det [afgangseksamen], fordi der er nogle specifikke krav, og fordi der sidder en censor og kigger på det […] Jeg tror faktisk, de bliver dygtigere af det [at arbejde undersøgende].- Deltager i projektet Faglige udviklingsskoler

 

Baggrund for artiklen

Projektet udspringer af Faglige Udviklingsskoler, hvis formål er at etablere et samarbejde mellem folkeskoler i Odense, Læreruddannelsen på Fyn og Center for Anvendt Skoleforskning.

Fokusset på den danskfaglige skole, som artiklen tager afsæt i, var en eksperimenterende udvikling af undervisningen i danskfaget. Projektet fungerede som et samarbejde mellem fagteamet på skolen og fagdidaktikere fra læreruddannelsen. Samarbejdet blev koordineret af UC Lillebælt og understøttet af Skoleforvaltningen i Odense Kommune.

Artiklen omhandler projektet Faglige Udviklingsskoler, der undersøger, hvilke kvaliteter ved litteraturundervisning og tekstarbejde i udskolingen der kan skabe et mere elevengagerende miljø i danskundervisningen. Projektets formål er at udvikle danskundervisningen gennem eksperimenterende og undersøgende tilgange.

Læs mere om projektet 

 

Yderligere information om emnet

  • Straagaard, S. & Reng, M. K (2024): ”Hvorfor kigger de sådan? -undersøgende tilgange til elevers arbejde med billeder” i: DANSK3/2024 s. 56-61. Link til UC Viden
  • Hansen, T. I. et al. (2020): “Kvalitet i Dansk og Matematik. Et lodtrækningsforsøg med fokus på undersøgelsesorienteret dansk- og matematikundervisning”. Slutrapport kan findes her
  • Hansen, T. I. & Gissel, S. T. (2021): Tilbage til teksten, Hans Reitzels Forlag
  • Gissel, S. T. & Steffensen, T. (2021): Undersøg litteraturen! Engagerende undervisning i æstetiske tekster, Akademisk Forlag
  • Steffensen, T. og Hansen, T. (2022): ”Lad litteraturen virke i” i: Viden om literacy 31. Maj 2022. Nationalt Videncenter for Læsning

Tilmeld nyhedsbrev
×
Læremiddel-interesseret?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og få nyheder, ny viden og ny forskning direkte i din indbakke.