Bettina Buch
Mit primære forskningsfelt er læsning og skrivning i fagene, også betegnet som fagspecifik læsning og skrivning.
Jeg er særligt interesseret i fagenes læremidler både som artefakter til brug i undervisningen, dvs. deres betydning, vægt og indflydelse på og i undervisningen og deres læsbarhed. Læremidler fylder meget i undervisningen, og hvis de er svære for eleverne at læse, kan de være en hindring snarere end et middel til læring. Det ligger mig på sinde, at eleverne møder gode, læsbare læremidler i deres undervisning.
Jeg har forsket i læremidler indenfor både danskfaget og naturfagene, og har været med til at undersøge både de materialer, eleverne møder og i hvilket omfang såvel som hvordan læremidlerne bliver brugt i undervisningen. Mange gange med et særligt fokus på læsning og skrivning, men ikke altid. I forlængelse heraf har jeg også forsket i lærervejledninger til læremidler. Jeg er interesseret i både analoge og digitale læremidler og forskellen på dem.
Mine forskningsprojekter har grundskolen og erhvervsuddannelserne som deres primære område.
Jeg er docent i Professionshøjskolen Absalon, hvor jeg er leder af forskningsprogrammet ”Fagdidaktik”.