Er leder af Læremiddel.dk, og har gennem flere år arbejdet med og forsket i læremidler. Han er optaget af at finde begreber for de mange forskellige typer læremidler og metoder til at analysere og vurdere dem. Det interesserer ham meget at udvikle nye læremidler og at finde ud af, hvordan brugerne anvender læremidler, samt hvilken effekt brugen af læremidler har i forhold til læring.
Årsberetning 2023: Året der gik
I årsberetningen for 2023 lægges der ud med beskrivelser af projekter, aktiviteter og initiativer i Læremiddel.dks to forskningsprogrammer. Vi kommer også ind på andre aktiviteter, der ligger uden for programmerne, kommunikation og forskningsformidling, forskningstidsskriftet Learning Tech, initiativer til vidensomsætning i læreruddannelsen samt vores konference for lærerstuderende og undervisere på læreruddannelsen.
2023 har været et interessant år i forhold til læremiddellandskabet i Danmark.
Download årsberetningen som printvenlig pdf
Skærm/ikke skærm-debatten
Den offentlige debat om læremidler var i høj grad præget af en ophedet og desværre ofte ganske unuanceret debat om skærme i skolen.
I min optik er det fint, at vi går i dialog om, hvorvidt digitale læremidler fylder for meget i nogle læreres undervisning. Men det vi burde diskutere er, hvad god undervisning er, og hvordan læremidler understøtter, at der finder god undervisning sted. Her er det i min optik ret underordnet om læremidlerne er analoge eller digitale.
I dette nyhedsbrev kan du læse flere af mine pointer om skærm/ikke skærm-debatten
Videnscenter for digital teknologiforståelse
I august 2023 blev det endeligt offentliggjort, at vores mangeårige arbejde med teknologiforståelse både som fag og faglighed har båret frugt. Læremiddel.dk har fået en central placering i det nye ”Videnscenter for digital teknologiforståelse”, der har fået en bevilling på 50 mio. kr. fra Villum Fonden, Novo Nordisk Fonden og Lundbeckfonden.
Formålet med Videnscenter for digital teknologiforståelse er i løbet af de næste 5 år at levere viden om teknologiforståelse til grundskolen og ungdomsuddannelserne. Det sker i et partnerskab mellem universiteter og professionshøjskoler. Det arbejde bliver enormt spændende at deltage i.
Et af de centrale spørgsmål, som vi skal producere et godt svar på er: Hvad er kernen i teknologiforståelsesfagligheden, dvs. den kerne som klæder eleven på til fremadrettet at kunne begå sig kritisk, reflekteret og kompetent med fremtidens teknologier. Eller sagt på en anden måde: Hvad skulle en elev have haft med sig ud af folkeskolen for 10 år siden, for at kunne forstå og myndigt anvende ChatGPT samt deltage i dialogen om denne teknologis konsekvenser?
Følg med i udviklingen på videnscentrets hjemmeside
Årsberetning 2023
Du kan hente Læremiddel.dks årsberetningen for 2023 på linket herunder.