Friske idéer og stærk faglighed: Lærerstuderende skaber gratis læremidler til danskundervisningen
Krukker og lykkehjul, der kan få læseglæden til at spire. Legende tekstanalyse, kritiske sangtekster og idéer til at bruge AI i undervisningen. Hjemmesiden LS Læremidler har masser af kreative, fagligt funderede dansklæremidler udviklet af lærerstuderende. Med fokus på differentiering, elevinddragelse og Playful Learning tilbyder en gruppe lærerstuderende nye undervisningsforløb, der bygger bro mellem teori og praksis. Materialerne er udviklet med øje for autenticitet og undersøgende arbejdsformer – og er klar til at inspirere dansklærere i hele landet.
[/uddrag]
I videoen får du en introduktion til hjemmesiden LS Læremidler, der er udviklet af lærerstuderende på UCL Jelling. Videoen er produceret af Frederikke Baun Christensen, Carina Weber og Caroline Thyra Pedersen. På videoen ser du Lærke Ørebro Nielsen og Simone Bach Linse Lino Speaken er indtalt af Caroline Tolstrup Frandsen.
[/uddrag]
Initiativet til LS Læremidler opstod ud af en konkret undervisningssituation, hvor de lærerstuderende, på to danskhold på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole i Jelling, arbejdede med den skrivedidaktiske tilgang Situeret fremstilling, sammen med underviserne Rikke Bundsgaard, lektor, og Ditte Loise Kortegaard, adjunkt.
“Vi skulle selv producere undervisningsmaterialer, der byggede på teorien og var rettet mod rigtige modtagere – ikke bare til lærerens skuffe,” fortæller de studerende.
Først var ambitionen beskeden: materialerne skulle deles med praktiklærere. Men som idéerne blomstrede og kvaliteten voksede, opstod drømmen om at række længere ud. Resultatet blev en hjemmeside, hvor ikke kun praktikskoler, men dansklærere i hele landet nu kan få adgang til gennemtænkte, gratis læremidler.
Blik for en teori-praksis-forbindelse
LS Læremidler adskiller sig fra eksisterende platforme på markedet ved at have blik for teori-praksis-forbindelsen.
Hjemmesiden rummer forløb, hvor elever arbejder med situeret skriveundervisning, bearbejder kanontekster på nye måder og forholder sig kritisk til kommunikation og sprogbrug.
“Vi ser tingene med lærerstuderendes øjne og bringer nye idéer i spil, som passer til den tid, vi er i,” forklarer de lærerstuderende.
De studerende ønskede at bryde med en færdighedsorienteret danskundervisning og i stedet skabe materialer, der er undersøgende, kreative og motiverende for eleverne.
Et konkret eksempel er forløbet Hvordan får man en bog ind under huden uden at æde den?, hvor eleverne arbejder med at skrive autentiske tekster – som breve, opslag og anmeldelser – rettet mod rigtige modtagere fremfor læreren. Et andet eksempel er forløbet ”AI i danskundervisningen”, der giver idéer til, hvordan kunstig intelligens kan inddrages i danskfaget. Aktiviteterne tager udgangspunkt i udvalgte dilemmaer og er inspireret af bogen Teknologiforståelse i dansk (2024) af Marie Bloch Jespersen m.fl.
Derudover tilbyder LS Læremidler forløb, hvor elever arbejder kritisk med sprogets magt i medierne, samt forløb, der åbner døren til klassiske kanonværker gennem kreative og æstetiske arbejdsformer.
Differentiering, elevinddragelse og Playful Learning
Et vigtigt pejlemærke for LS Læremidler har været at fremme aktiverende læringsformer, hvor elevernes stemmer fylder mere end lærerens.
“Vi ønsker at skabe undervisning, hvor eleverne ikke bare sidder stille, men arbejder undersøgende og kreativt sammen,” forklarer de studerende.
Derfor indeholder materialerne forslag til gruppearbejde, elevstyrede diskussioner og flere måder at deltage på – for at sikre både differentiering og motivation.
Skarpe didaktiske valg
At skabe LS Læremidler har styrket de lærerstuderendes egne kompetencer markant.
“Det at arbejde med en virkelig modtager har skærpet vores evne til at lave skarpe didaktiske valg og kommunikere dem præcist,” siger de studerende.
Arbejdet med hjemmesiden har lært dem ikke bare at udvikle undervisning – men at tænke undervisning på et niveau, hvor teori, praksis og målgruppe smelter sammen som farver på en palet.
Desuden oplever de en stor tilfredshed ved, at deres studieprodukter ikke bare samler støv i en glemt mappe, men i stedet lever videre og kan inspirere kolleger i felten.
Baggrund for LS Læremidler
Hjemmesiden og hjemmesidens indhold er produceret af to danskhold på læreruddannelsen i Jelling, i samarbejde med deres undervisere Rikke Bundsgaard, lektor, og Ditte Louise Kortegård, adjunkt. De lærerstuderende startede på læreruddannelsen i sommeren 2023 og bliver færdige som dansklærere til juni. Der er tale om to danskhold; Et hold med dansk 1.-6. klasse som specialisering; Et hold med dansk 4.-10. klasses som specialisering. Ditte Louise Kortegaard underviser yngste-specialisering og Rikke Bundsgaard underviser ældste-specialisering.
Dansk ældste-specialisering:
Amalie Abildtrup Skov Jensen, Anders Bassing, Anna Katrine Givskov Jeppesen, Carina Weber, Caroline Thyra Pedersen, Caroline Tolstrup Frandsen, Cecilie Toftgaard Dreier Christensen, Emma Solee Madsen, Esben Fjerbæk Jensen, Frederikke Baun Christensen, Karoline Mørk Hansen, Lotte Quebec Nielsen, Lærke Ørebro Nielsen, Magnus Siig Mejlgaard, Mahmoud Ayman Buheiri , Simone Bach Linse Lino, Sofie Gjern Sørensen og Toita Khamzatova.
Dansk yngste-specialisering:
Aboud Achdji, Dorte Søvsø Christensen, Laura Agerboe Lind Jensen, Louise Fischer Pedersen, Priyanga Jeyakumar Thanekshan, Reemaz Sadaam Ahmed, Rikke Hougaard Sørensen, Sabina Torpe Brandgaard, Sara Hjorth Haurum, Christina Frydendal Klausholm-Jensen, Anna Elmelund Møller, Ditte Lunding-Sundstrøm, Lina Bauer, Naja Meyer Johansen og Sara Møller.