Er leder af Læremiddel.dk, og har gennem flere år arbejdet med og forsket i læremidler. Han er optaget af at finde begreber for de mange forskellige typer læremidler og metoder til at analysere og vurdere dem. Det interesserer ham meget at udvikle nye læremidler og at finde ud af, hvordan brugerne anvender læremidler, samt hvilken effekt brugen af læremidler har i forhold til læring.
GDPR-vurdering af 750 undervisningsapps letter læreres arbejde
At Gladsaxe Kommune vælger at dele et års arbejde med at vurdere 750 læringsapps er en gave til alle lærere, undervisere og pædagoger, der bruger apps i undervisningen. Det giver mulighed for et bredere udvalg af læremidler i skolen, sparer ressourcer og understøtter en digital udvikling inden for børne- og ungeområdet i forhold til undervisning.
I løbet af det sidste års tid har man i Gladsaxes pædagogiske videnscenter vurderet intet mindre end 750 undervisningsapps i forhold til persondatapolitik. Det går i sin enkelthed ud på at vurdere, om håndteringen og opbevaringen af persondata er relevant og sikker i forhold til de enkelte apps.
Apps’ne er funktionelle læringsprogrammer, som potentielt kan bruges i undervisningen af lærere rundt omkring på landets skoler og tilbud for børn og unge. Udfordringen er, at for de fleste lærere, undervisere og pædagoger er det både tidskrævende og besværligt at vurdere, om det er ok at bruge de forskellige tilgængelige og ofte gratis apps i undervisningen. Og det begrænser både deres daglige arbejde, variationen af læremidler i undervisningen og den digitale udvikling på området.
Ifølge Kristina Velser, leder af Gladsaxe pædagogiske videnscenter, tager det mindst to timer at kigge en app igennem og vurdere den. Og endnu længere tid, hvis app’en indsamler personfølsomme oplysninger, for så skal der laves databehandleraftaler, hvilket tager tid og skal godkendes af flere instanser. Det er et kæmpe arbejde og en stopklods for brugen af apps i undervisningen.
Derfor satte det pædagogiske videncenter i Gladsaxe Kommune sig for at vurdere alle de undervisningsapps, de kunne finde. Apps’ne dækker bredt fra etablerede læringsplatforme, over læseskærme til små nicheprodukter. Hver app er blevet kategoriseret som enten rød, gul eller grøn. Røde apps mangler databehandleraftaler, gule apps er der databehandleraftaler for, men skal behandles forsigtigt, mens grønne apps ikke bliver vurderet til at udgøre en persondatarisiko.
Videncentret har stillet oversigten over de GDPR-vurderede app til rådighed for alle andre, og det ser Stig Toke Gissel, leder af Læremiddel.dk, Nationalt Videncenter for Læremidler, som en gave til alle, der arbejder på børne- og ungeområdet:
Det pædagogiske videnscenter i Gladsaxe Kommune arbejder lige nu på at lave en vurderingshåndbog, som også vil blive delt med andre interessenter. Indtil videre kan alle gå ind og se vurderingen af de mange apps i oversigten.
Bemærk: at der kan være forskel på kommunernes regler vedr. GDPR og brug af læringsapps. Så det er ikke sikkert, at alle læremidlerne vil have samme vurdering i din kommune.