Er leder af Læremiddel.dk, og har gennem flere år arbejdet med og forsket i læremidler. Han er optaget af at finde begreber for de mange forskellige typer læremidler og metoder til at analysere og vurdere dem. Det interesserer ham meget at udvikle nye læremidler og at finde ud af, hvordan brugerne anvender læremidler, samt hvilken effekt brugen af læremidler har i forhold til læring.
Kronik i Altinget: Besparelser på CFU harmonerer dårligt med ønsket om mindre skærm i skolen
Den seneste tid har debatten om skærm i skolen hærget i Danmark. Ifølge Stig Toke Gissel bør vi i højere grad tale om, hvad god undervisning er – samt hvordan vi gennem læremidler understøtter den gode undervisning – uanset format. Det, at læreren kan finde de gode læremidler, kræver, at de danske lærere har noget at vælge imellem og kender til udvalget af relevante læremidler. Her er CFU en uvurderlig ressource.
Center for Undervisningsmidlers skærmfri udlån er steget med syv procent det seneste år. Nu rammes centret af besparelser, selvom regeringen ønsker mindre skærm i skolen, skriver Stig Toke Gissel. Han tilføjer:
I den kommende finanslov lægger regeringen op til at spare næsten 42 millioner kroner på Center for Undervisningsmidler. Det svarer til omkring 20 procent af CFU’s budget, og CFU’erne har allerede meldt ud, at det vil gå ud over indkøbene af nye bøger og andre materialer, som lærere og elever kan låne.
Er det virkelig dér, vi ønsker at spare?
Er det ikke lige netop nu, at vi skal styrke en succesfuld institution som CFU, der leverer et varieret udbud af ressourcer til skolerne, lærerne og eleverne?