Lærere glade for interaktive tavler og digitale læremidler

Interaktive tavler og digitale læremidler er de to enkeltfaktorer inden for it, som har givet undervisningen i Folkeskolen det største løft. Det viser en vurdering fra over 500 lærere, som har besvaret en undersøgelse foretaget af Fagbladet Folkeskolen. 34,3 pct. svarer interaktive tavler på spørgsmålet. 25,6 pct. gratis læremidler inden for mit fag. 11 pct. gratis læremidler, som ikke er målrettet skolen. 8,5 pct. siger smartphones, og 7,7 pct. siger iPads.

Digitale læremidler motiverer

79 pct. bruger gratis læremidler/ websites i undervisningen – ud over Google og Wikipedia. Og lærerne er meget enige om, hvorfor de anvender digitale læremidler: Det giver ganske enkelt en større motivation, og lærerne får nemmere ved at differentiere undervisningen. 62 pct. vurderer, at anvendelse af it og it-baserede læremidler giver undervisningen et løft. 31 pct. mener dog ikke, det er tilfældet.

Netværk i svag bedring

Problemer med trådløst netværk på skolerne har været en klassisk hæmsko for udbredelsen af it i undervisningen. Derfor er det også interessant at vide, hvordan det går med skolernes netværk. 51 pct. af lærerne svarer, at det trådløse netværk fungerer på samme niveau som sidste år, og 14 pct. svarer dårligere. Men hele 29 pct. svarer faktisk, at det fungerer bedre.

God adgang til elektroniske læremidler

65 pct. af de adspurgte lærere mener, der svares gode elektroniske læremidler. 20 svarer nej og 15 svarer ved ikke. Af de 65 pct. svarer 92 pct. at de selv har adgang til de gode lærermidler

OK rustet til at bruge læremidlerne

Det er lidt forskelligt, hvor godt lærerne føler sig rustet til at anvende digitale læremidler. 56 pct. svarer, at de føler sig rustet til at anvende digitale læremidler i deres fag – 32 pct. svarer nej, mens 12 pct. svarer ved ikke.

Ønsker kursus og oplæring

Det er også individuelt, hvordan lærerne mener, de kan blive bedre til at anvende digitale læremidler. 26 pct. mener, det bør ske ved at komme på kursus. 15 pct. ønsker erfaringsudveksling på skolen. 13,6 pct. mener, der er behov for coaching fra skolens it-koordinator. Og 11,8 pct. mener, it-læringen bør ske i fagteams på tværs af kommunens skoler. Kvinder ønsker i højere grad kursus end mænd. Fagbladet Folkeskolens undersøgelse er foretaget elektronisk af Sven Scharling og Ulrich Thy Jensen via SurveyXact. 1.260 enkeltpersoner fra Folkeskolens panel blev kontaktet. Svarprocent var 45 pct.

 

Tilmeld nyhedsbrev
×
Læremiddel-interesseret?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og få nyheder, ny viden og ny forskning direkte i din indbakke.