Fortiden og Fremtiden i en forfriskende undervisningsoplevelse

Udgivet: 2023

I denne artikel kan du få et indblik i de erfaringer og overvejelser, som lærerstuderende har gjort sig i forbindelse med en læremiddelproduktion om en interaktiv tidsrejse, der fører eleverne direkte ind i vikingetiden. Artiklen er skrevet af Amaal Ibrahim Mohamed Hussein og Hodann Muna Abdi, lærerstuderende på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole i oktober 2023.

Denne artikel er udarbejdet som led i Læremiddelmessen 2023: Bæredygtighed i historiefaget. Artiklens formål er vidensdeling blandt lærerstuderende om læremiddelproduktion til grundskolen.

Gå til undervisningsforløbet på HistorieLabs hjemmeside her

Introduktion til læremiddelmessen 2023: Læremidler til historiefaget om bæredygtighed

Formentlig er det ikke forbigået nogens opmærksomhed, at verden står med nogle store klimaudfordringer, som der skal gøres noget ved. Kravet til at alle enkeltpersoner, virksomheder, samfund m.m. tager ansvar vokser, og i undervisningssammenhænger kommer der mere og mere fokus på, hvordan temaer om bæredygtighed kan integreres i undervisningen. I mange undervisningssammenhænge har det i flere år været de naturvidenskabelige fag, der tog sig af og fandt det oplagt at arbejde med klimaudfordringerne. Derfor kan man måske også tale om, at der i disse fag findes en egentlig bæredygtighedsdidaktik, og at der også er udviklet en del flere læremidler på området til naturfagene end i de resterende fag.

Baggrunden for projektet med at udvikle læremidler til historiefaget har således været, at der ikke findes ret mange læremidler til historie og de andre kulturfag, hvor der er fokus på det antropocæne. På den seneste Lærfest i foråret snakkede underviser i historie i Odense Lone Guldbrandt Tønnesen med en redaktør fra Alinea om problemet, og idéen om at involvere de studerende i et arbejde med at udvikle læremidler lå derfor lige for.

Når klimaudfordringerne og bæredygtighed diskuteres kobles diskussionerne ofte til en idé om, at vi som menneskehed befinder os i en ny antropocæn tid. Niels Bubandt (Antropocæn, DJØF Forlag 2021) har skrevet, at det ”antropocæne beskriver en ny historie om jorden, om mennesket og dets relation til verden og dens andre levende væsner”. Bubandt påpeger, at menneskets aktivitet har ændret klodens naturlige dynamikker, og han stiller spørgsmålet, ”hvad er natur når den er menneskeskabt”. Han markerer således, at det ikke længere giver mening i en antropocæn tid at skelne mellem natur og kultur og dermed natur- og kulturfag. Det antropocæne må bl.a. betyde et ”opgør med en historieskrivning, der har overbevist os om, at mennesket er den eneste relevante aktør i verden”. Niels Bubandt og det antropocæne udfordrer på denne baggrund skolers og uddannelsesinstitutioners fagopdeling og faggrænser i almindelighed og historiefaget i særdeleshed. En udfordring som det har været helt naturligt, at de studerende må forholde sig til, når de som studerende er ved at forme deres fagidentitet, og som kommende historielærere skal være med til at udvikle historiefaget.

 

Læremiddelmesse

Årets læremiddelmesse blev afholdt med Fyn som scene, og UCL Odense som vært. Her var der ikke bare snak om bøger og tavler, men en verden af kreativitet, nysgerrighed og en smule nervøs spænding, som kun lærerstuderende kan forstå. Midt i dette farverige kaos af idéer og inspiration mødte vi, lærerstuderende fra Odense og Jelling, op for at præsentere vores stolthed og glæde: et læremiddel, der ikke blot åbner døre til fortiden, men også til en bæredygtig fremtid. Her, i en labyrint af 22 stande, kunne man finde alt fra historiske brætspil til skrift- og skriveteknologi gennem tiden. Men vores hjerte og engagement var i noget langt større.

Vores mission var klar: at forme det antropocæne i et levende forståeligt format med historiedidaktiskeblikke. Vi ønskede ikke bare at undervise; vi ville skabe en dybere forståelse af bæredygtighed. Det var mere end bare en opgave, det var vores rejse gennem historiefaget. Tanken om at fusionere verdensborgerperspektivet, FN’s verdensmål og det antropocæne i historieundervisningen var mere end bare en opgave. Det var vores invitation til at forme undervisningen og sætte vores præg på.

 

Historieundervisning, læring og verdenshistorie

Under den studieordnings bestemte overskrift ”Historieundervisning, læring og verdenshistorie” skulle efterårets undervisning på de tre historiehold have fokus på, hvad eleverne skal lære i historie, hvordan man sætter mål og vælger indhold, hvilke undervisnings- og læringsformer er mest effektive i hvilken sammenhænge, og hvordan man vælger velegnede læremidler? Et fokus, der havde nemt ved at blive foldet ud i projektet med at udvikle læremidler. Det har været meget motiverende for både studerende og undervisere, at projektet ikke kun har haft karakter af en ’som om’-opgave, eller at målgruppen kun har været os selv. Vi har i projektet fået mulighed for at nå ud til en større skare af fagpersoner, som er med til at udvikle faget, og de læremidler vi og fagkolleger bruger i faget.

I skrivende stund er de studerende lige begyndt i praktik. Flere får mulighed for at prøve deres forløb eller læremiddel af i praktikken, og vi går alle spændt og venter på at se, hvilke idéer eller dele af idéer forlagene vil arbejde videre med.

Herunder kan du læse om læremidlet “Bæredygtighed i vikingetiden: Overforbrug af materialer” som er udviklet af lærerstuderende på UCL Jelling i forbindelse med Læremiddelmessen om bæredygtighed i 2023.

 

Bæredygtighed i vikingetiden: Overforbrug af materialer

Artikel 3: Fortiden og Fremtiden i en forfriskende undervisningsoplevelse

 

Beskrivelse af læremidlet

Lad os tage et nærmere kig på vores læremiddel. Det er intet mindre end en interaktiv tidsrejse, der fører eleverne direkte ind i vikingetiden. Som ‘tidsrejsende’ står eleverne over for valg og beslutninger, der påvirker både vikingernes livsstil og miljøet omkring dem. Dette er mere end blot historiefortælling; det er et eventyr, hvor eleverne er medskabere af fortiden og opdager, hvordan vikingernes handlinger kan relateres til moderne bæredygtighedsprincipper.

 

Messeoplevelsen

Vores rejse stoppede ikke ved udviklingen af læremidlet. På læremiddelmessen blev vores projekt mødt med nysgerrighed og begejstring. Vi havde den ære at dele vores vision med repræsentanter fra Gyldendal, Alinea, Fonden for Entreprenørskab, Læremiddel.dk og Historielab. Diskussionerne var intet mindre end inspirerende. Vi delte idéer og tanker om, hvordan vores projekt kunne finde sit hjem i klasseværelserne og hjælpe elever med at forstå historie og bæredygtighed på en dybere måde.

 

Gå til undervisningsforløbet på HistorieLabs hjemmeside her

Tilmeld nyhedsbrev
×
Læremiddel-interesseret?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og få nyheder, ny viden og ny forskning direkte i din indbakke.