Learning Tech 3 er udkommet
I tredje nummer af Learning Tech har vi sat fokus på spil, digitale læremidler og undervisning med et særligt fokus på udvikling af lærernes kompetencer.
Tredje nummer af Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi er udkommet. Tidsskriftet har denne gang temaet “Spil og digitale læremidler i undervisningen” og indeholder tre peer reviewed artikler, som på hver sin måde forholder sig til temaoverskriften.
Fokus på spil, digitale læremidler og undervisning
I tredje nummer af Learning Tech har vi sat fokus på spil, digitale læremidler og undervisning med et særligt fokus på udvikling af lærernes kompetencer. Spil i undervisningen anses for at kunne bidrage til udvikling af elevers narrative kompetencer og evne til at tænke samfundskritisk, til styrkelse af samarbejdsevne samt at bidrage til forståelse for moralske og etiske spørgsmål. Samtidig indeholder forskellige typer af læremidler i stigende grad spilelementer og gamification. Der er således knyttet store forventninger til lærere og elevers brug af digitale og analoge spil og spilelementer i undervisnings- og læringskontekster.
Learning Tech 3 indeholder først to artikler, som giver et praksisnært indblik i lærerens udvikling af kompetencer i forhold til brug af spil og digitale læremidler i undervisningen. Begge artikler udvikler på baggrund af praksisformater både didaktiske og organisatoriske begreber, der indrammer lærerens arbejde. Tidsskriftets tredje artikel undersøger, hvad der sker med unges læsevaner, når de digitale tekster og bøger vinder indpas i unges hverdag:
- Indledning ved Anne-Mette Nortvig og Marie Falkesgaard Slot
- Den spilkompetente lærer af Thorkild Hanghøj, Aalborg Universitet, og Lise Møller, University College Capital
- Udvikling af lærerens digitale kompetencer med iPad’en som læringsressource af Birgitte Holm Sørensen, Karin Tweddell Levinsen og Madeleine Rygner Holm, Aalborg Universitet
- Unges læsning i en digital tidsalder af Gitte Balling, Københavns Universitet.
Learning Tech er et forskningstidsskrift, hvor alle artikler er forskerbedømt i form af dobbeltblindt peer review. Tidsskriftet bringer artikler, der rammer genstandsfeltet mellem læremidler, didaktik og teknologi, og hensigten er at spille en betydelig rolle som platform for den voksende skandinaviske læremiddelforskning. Tidsskriftet er godkendt til Den Bibliometriske Forskningsindikators (BFI) autoritetsliste.
Tidsskriftet er gratis og udkommer både online og i trykt form.