Ny antologi om pædagogiske tænkere
I forbindelse med UCSYDs konference “Empirisk dannelsesforskning” udgives antologien “Pædagogiske tænkere – Bidrag til empirisk dannelsesforskning”. Antologien indeholder 14 kapitler, der hver beskriver, hvordan en række af de store pædagogiske tænkere som fx Grundtvig, Luhmann, Biesta, Klafki osv., der har betydet rigtigt meget for vores forståelse af pædagogik, har forholdt sig til empiri.
Antologien er dog lidt anderledes, end hvad man måske forventer, forklarer Alexander von Oettingen i bogens indledning. Det er nemlig ikke blot en præsentation af en række personer, som har præget vores forestillinger om pædagogik, dannelse, videnskab og pædagogisk forskning. Bogen er også tænkt som et bidrag til den empiriske dannelsesforskning.
Pædagogiske tænkere, som bliver udgivet i forbindelse med konferencen Empirisk dannelsesforskning, handler netop om, hvordan de klassiske pædagogiske filosoffer har tænkt mere empirisk, end vi går og regner med.
Udvælgelse og stram styring
De udvalgte pædagogiske tænkere er valgt, fordi de repræsenterer en stærk stemme i dannelsesdiskursen og den pædagogiske forskning, og fordi de i en dansk kontekst spiller en særlig rolle.
Samtidig er der i præsentationen af de pædagogiske tænkere valgt en stram styring, hvor forfatterne har fået tildelt begrænset plads og alle bidrag er opbygget efter samme skabelon, hvor forfatterne skulle tage udgangspunkt i:
- En kort biografisk oversigt
- Tænkerens syn på dannelse
- Tænkerens forestilling om eller udkast til empiri om dannelse
- Konsekvenser for pædagogisk praksis
Den fælles struktur har hjulpet til at holde fokus på den empiriske dannelsesforskning, idet formålet netop ikke har været at beskrive de forskellige personer og deres teori som sådan, men at knytte deres tænkning til den empiriske dannelsesforskning.
Antologien indeholder følgende bidrag:
- Kant og pædagogik – mellem natur og normativitet af Carsten Fogh Nielsen
- Herbart og pædagogik – grundlæggeren af den teoretiske og empiriske pædagogik! af Alexander von Oettingen
- Schleiermacher og pædagogik – hermeneutik, dannelse og uddannelsesteori af Mari-Mielityinen-Pachmann & Michael Uljens
- Grundtvig og pædagogik – vexelvirkningen af Thomas Aastrup Rømer
- Dewey og pædagogik – dannelse og dømmekraft af Thomas R.S. Albrechtsen
- C.S. Peirce og pædagogik – læring bygger på tegn af Thomas Illum Hansen
- Løgstrup og pædagogik – tilværelsesoplysning af Pia Rose Böwadt
- Grue-Sørensen og pædagogik – den første danske professor i pædagogik af Alexander von Oettingen
- Klafki og pædagogik – den dobbelte åbning af Merete Wiberg
- Benner og pædagogik – praktisk eksperiment og videnskab af Leo Komischke-Konnerup
- Prange og pædagogik – pædagogisk praksis som håndværk af Leo Komischke-Konnerup
- Luhmann og pædagogik – programmer for undervisning af Ane Qvortrup
- Biesta og pædagogik – dannelse og undervisning i ny belysning af Keld Skovmand
- Afrunding: Uddannelsesforskning i et teaterperspektiv af Nicole Balzer og Johannes Bellmann
Bogen er redigeret af Alexander von Oettingen og er udgivet på Hans Reitzels Forlag.