Ny teknologi på vej frem: Adaptive læremidler i skolen

16. juni 2021

Forskerne bag Læremiddel.dk har udarbejdet en pixi, som skal være en hjælp til alle undervisere, lærere, studerende og praktikere, der gerne vil arbejde med adaptive læremidler i skolen. Pixien giver et overblik over det interventions- og følgeforskningsprojekt omkring adaptive læremidler, der netop er afsluttet. 

Måske du allerede kender til læremidlet MatematikFessor til grundskolen? I så fald har du allerede stødt på et adaptivt læremiddel. Et adaptivt læremiddel er kendetegnet ved, at det skræddersyr læringsforløb til den enkelte elev. På baggrund af algoritmer kodet i læremidlet, reagerer læremidlet på brugerens input og tilrettelægger heraf optimale forløb til den enkelte. Dermed kan læremidlet i princippet overtage mange af de didaktiske opgaver, som ellers normalt ligger hos læreren.

Pixien er udarbejdet af forskerne bag Læremiddel.dk og på baggrund af det store interventions- og følgeforskningsprojekt om adaptive læremidler. Pixien giver et overblik over, hvilken rolle et adaptivt læremiddel kan spille i matematikundervisningen, hvordan læremidlet virker, samt hvordan lærere og elever bruger det. Det adaptive læremiddel Rhapsode LEARNER bliver ligeledes kigget i sømmene, idet læremidlet er blevet stillet til rådighed for lærerne i henholdsvis 4. og 9. klasse med formålet at integrere det i undervisningen.

 

Hvad kan du hente i pixien?

I folderen kan du læse om, hvad et adaptivt læremiddel er, hvordan det fungerer og hvordan du bruger dem. Du får desuden en skarp læremiddelanalyse af forskningsprojektet samt centrale resultater fra analysen. Og på baggrund af en analyse af elevers deltagerbaner i det adaptive læremiddel Rhapsode LEARNER får du også en række konkrete anbefalinger med på vejen.

Pixien er kort og præcis formuleret og stiller skarpt på alle de erfaringer, som forskerne har gjort sig i løbet af forskningsprojektet.

 

Om forskningsprojektet

Download pixien

Projektet Adaptive læremidler er et interventionsprojekt, der er gennemført med elever i 12 klasser fra fire forskellige skoler i skoleåret 19/20. Projektet havde til formål at undersøge, hvilken rolle et adaptivt læremiddel kan spille i matematikundervisningen, hvordan det virker, samt hvordan lærere og elever bruger det. Til det formål har lærerne afprøvet forskellige måder at integrere det adaptive digitale læremiddel, Rhapsode LEARNER, i deres undervisning i henholdsvis 4. og 9. klasse.

Projektet er et samarbejde mellem Læremiddel.dk og Københavns Kommune med deltagelse af Professionshøjskolen Absalon, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole & DPU.

Pixien er dermed en sammenfatning af forskningsrapporten, som kan læses i sin fulde længde her.

Tilmeld nyhedsbrev
×
Læremiddel-interesseret?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og få nyheder, ny viden og ny forskning direkte i din indbakke.