Karina Kiær

Lektor, Ph.d., Postdoc

Telefon: 72 66 59 32
Email: kaki@ucsyd.dk

Mine forskningsinteresser er organisationspædagogik, hvor jeg er optaget af at undersøge læring i, af og mellem organisationer og organiseringer.  Jeg forsker i faglig vejledning i skolen, og i mit ph.d.-projekt har jeg undersøgt læsevejledning og databrug som organisatoriske rutiner i folkeskolen. Jeg forsker i læsevejledning, databrug, dataliteracy, læreruddannelse, organisatoriske rutiner, rutinedynamik, professionelle læringsfællesskaber og professionelle læringsnetværk med en særlig interesse for at skabe mere viden om organisatorisk læring i og udvikling af skoler. Jeg er særligt optaget af, hvordan lærere samarbejder professionelt i skolen. Mit udgangspunkt er ofte at undersøge det sociomaterielle og hvordan materialitet spiller en rolle. Desuden arbejder jeg med arts-based research (kreative forskningsmetoder).

Som postdoc forsker jeg i Naturfagsakademiets (NAFA) indsats i læreruddannelsen, hvor jeg undersøger, hvordan naturfagslæreres samarbejder i professionelle læringsfællesskaber, og hvordan NAFA udvikler sig som en videnøkologi. I NAFA har jeg også et projekt i skoleindsatsen, hvor jeg sammen med Astra undersøger, hvordan naturfagsvejledere er med til at udvikle naturfagsundervisningen på skolen.  NAFA er et nationalt kompetenceudviklingsprogram, som arbejder sammenhængende med udvikling af undervisere i læreruddannelsen, lærerstuderende og lærere i grundskolen inden for naturfag.

Jeg har en baggrund som folkeskolelærer og er uddannet cand.pæd. i didaktik mshp. Dansk. I mange år har jeg arbejdet som konsulent ved Center for Undervisningsmidler for dansk og de pædagogiske læringscentre (PLC), hvor jeg har arbejdet med udvikling af undervisning samt vejledning af lærere i valg og brug af læremidler.

Tilmeld nyhedsbrev
×
Læremiddel-interesseret?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og få nyheder, ny viden og ny forskning direkte i din indbakke.