Karina Kiær
Mine forskningsinteresser er organisationspædagogik, hvor jeg er optaget af at undersøge læring i, af og mellem organisationer og organiseringer. Jeg forsker i faglig vejledning i skolen, og i mit ph.d.-projekt har jeg undersøgt læsevejledning og databrug som organisatoriske rutiner i folkeskolen. Jeg forsker i læsevejledning, databrug, dataliteracy, læreruddannelse, organisatoriske rutiner, rutinedynamik, professionelle læringsfællesskaber og professionelle læringsnetværk med en særlig interesse for at skabe mere viden om organisatorisk læring i og udvikling af skoler. Jeg er særligt optaget af, hvordan lærere samarbejder professionelt i skolen. Mit udgangspunkt er ofte at undersøge det sociomaterielle og hvordan materialitet spiller en rolle. Desuden arbejder jeg med arts-based research (kreative forskningsmetoder).
Som postdoc forsker jeg i Naturfagsakademiets (NAFA) indsats i læreruddannelsen, hvor jeg undersøger, hvordan naturfagslæreres samarbejder i professionelle læringsfællesskaber, og hvordan NAFA udvikler sig som en videnøkologi. I NAFA har jeg også et projekt i skoleindsatsen, hvor jeg sammen med Astra undersøger, hvordan naturfagsvejledere er med til at udvikle naturfagsundervisningen på skolen. NAFA er et nationalt kompetenceudviklingsprogram, som arbejder sammenhængende med udvikling af undervisere i læreruddannelsen, lærerstuderende og lærere i grundskolen inden for naturfag.
Jeg har en baggrund som folkeskolelærer og er uddannet cand.pæd. i didaktik mshp. Dansk. I mange år har jeg arbejdet som konsulent ved Center for Undervisningsmidler for dansk og de pædagogiske læringscentre (PLC), hvor jeg har arbejdet med udvikling af undervisning samt vejledning af lærere i valg og brug af læremidler.