Maria Møller
Jeg er lektor og ph.d. ved Professionshøjsolen UCN. Min forskningsinteresse er matematik- og naturfagsdidaktik med et særligt fokus på STEM-didaktik (STEM). Jeg er særligt optaget af, hvordan lærere sammen kan udvikle og gennemføre integreret STEM-undervisning.
Integreret STEM-undervisning rammesætter jeg som undervisning der tilrettelægges og gennemføres af lærere, som underviser i STEM-fag. I grundskolen kan det fx være matematik – og naturfagslærere, og i EUX kan det være fx naturfags- og teknologilærere.
Indholdet i integreret STEM-undervisning kan tage udgangspunkt i kontekst, indhold eller begrebsintegration, fx ud fra konteksten miljø og energi eller indholdet funktioner, mønstre eller modellering. Integreret STEM-undervisning prioriterer en undersøgende tilgang, tildeler eleverne flere frihedsgrader, og tager udgangspunkt i enten rene STEM-problemer eller STEM-relevante problemer. STEM-relevante problemer indeholder ud over STEM-komponenter også fx teknologiske, økonomiske eller etiske problemstillinger.
I mit ph.d.-projekt undersøgte jeg, hvordan STEM-faglige kompetencebeskrivelser kan rammesætte formål og indhold for integreret STEM-undervisning. Resultater herfra viser, at STEM-kompetencer kan være et meningsfuldt afsæt for planlægning, udvikling og gennemførsel af integreret STEM-undervisning.