Roland Hachmann
Jeg er ph.d. og lektor i it og læring og har en baggrund som lærer i folkeskolen. Derudover har jeg gennemført et post doc projekt, der fokuserede på computationel literacy i danskfaget.
Jeg arbejder primært i projekter, der har teknologiforståelse og læremidler i undervisningen som omdrejningspunkt. Derudover er jeg forskningsmæssigt interesseret i skolens organiseringsformer og hvordan eksempelvis skolens pædagogiske læringscenter spiller en rolle som drivkraft for skoleudvikling.
I tidligere projekter har jeg undersøgt og udviklet multimodale læremidler for læse- og skriveudfordrede elever i EUD og mediepatruljer som organisatorisk drivkraft for udvikling af en digital læremiddelkultur.
Derudover har jeg deltaget i en række udviklingsprojekter med fokus på digitalisering, e-læring, udvikling af it-didaktiske designs og teknologiforståelse.
I mit ph.d.-projekt har jeg haft fokus på, hvordan lærerstuderende transformerer faglig viden mellem uddannelse og skole – og er i UCSYD regi involveret i forskning og udvikling af universitetskolen som et professionsdidaktisk bidrag til læreruddannelse. Her er jeg særligt optaget af, hvordan professionsuddannelse og skolepraksis ikke er to adskilte arenaer, men koblede kontekster som tilsammen udgør én læreruddannelse.