Publikation

Som en udløber af projektet Klassiskere i klasseværelset har Thomas Illum Hansen udgivet bogen Kognitiv litteraturdidaktik, der handler om hvordan en kognitiv tilgang til litteraturundervisningen kan styrke elevernes tilgang til og læsning af litterære tekster – gamle som nye.

Med afsæt i en diskussion af brugen af kanontekster tager forfatteren læseren med på en rundtur i danskfagets litteraturundervisning lige fra hvorfor, hvad og hvordan undervisningen skal foregå til en pointering af den pædagogiske fordel ved et kognitivt afsæt. Og videre fra en præsentation af kognitiv sprog- og litteraturteori til en litteraturdidaktik med fokus på den lærerfaglige analyse, planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisningen – igen med et kognitivt afsæt.

Bogen har således til hensigt at styrke litteraturundervisningen ved at byde ind med en kognitiv tilgang til tekster – både i lærerens forberedelse og elevernes møde med og læsning af dem. Bogen henvender sig til lærerstuderende og dansklærere der underviser i litteratur og litteraturhistorisk læsning og som søger nye veje at tænke, planlægge og gennemføre litteraturundervisningen på.

Kognitiv litteraturdidaktik er udkommet på Dansklærerforeningens Forlag. Klik her for yderligere info.

Hvis du vil vide mere
Læs også afhandlingen Poetik og Lingvistik, der danner baggrund for Kognitiv litteraturdidaktik. Hent den her.

Thomas Illum Hansen har desuden publiceret projektets kognitive grundlagsteori i Tyskland: ”Cognitive stylistics” i Kwiatkowska, Alina (ed.): Texts and Minds, Studies in language, Peter Lang, Internationaler Verlag der Wissenschaten, Frankfurt am Main 2012.

Tilmeld nyhedsbrev
×
Læremiddel-interesseret?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og få nyheder, ny viden og ny forskning direkte i din indbakke.