Produktdesign og metode
Projektdesignet er inspireret af Danmarks Evalueringsinstituts selvevalueringsmetoder. Hvor EVAs evalueringer primært har fokus på (selv)evalueringsdelen, vil projektet “Professionsdidaktik og læremidler” følge evalueringsdelen op med konkrete eksperimenter/aktioner med henblik på at facilitere en egentlig udviklingsproces.
Projektet er organiseret i følgende faser:
Faser |
Kommentar |
1. Læremiddelpraksis som underviser og studerende ser den nu |
Her foretager underviser (eller et team af undervisere) sammen med et hold studerende en evaluering af eksisterende læremiddelpraksis i et fag. Læremiddel.dk udarbejder en evalueringsguide til brug for selvevalueringsdelen |
2. Analyse og vurdering af eksisterende læremiddelpraksis |
Analysen er fremadrettet med fokus på den praksis, som deltagerne ønsker udviklet. Eksperimenter med ny praksis planlægges. |
3. Selvevalueringsrapport udarbejdes og afleveres til Læremiddel.dk |
Underviser har ansvar for udarbejdelse af selvevalueringsrapporten. Læremiddel.dk nedsætter en tværgående gruppe, som analyserer alle selvevalueringsrapporter med henblik på at uddrage og formidle tværgående erfaringer. |
4. Eksperimenter/aktioner med ny læremiddelpraksis |
Underviser og studerende eksperimenterer med ny læremiddelpraksis. Der kan sættes fokus på et af tre felter (eller de kan kombineres):
|
5. Vidensspredning |
Underviser og de studerende deltager begge i formidling af erfaringer/resultater. Der produceres formidlingsprodukter (medie frit valg) til Læremiddel.dks website. Desuden deltager underviser og 2-3 studerende med oplæg på en konference, hvor alle projekter afrapporteres. Desuden forpligtiger projektdeltagerne sig til at formidle erfaringer til den tværgående gruppe som Læremiddel.dk nedsætter. |
Læremiddelfokus
Alle typer af læremidler kan inddrages i selvevalueringsfasen i udviklingsprojekterne, og alle typer af læremidler kan også indgå i eksperiment/aktionsfasen. Men projektet lægger særlig vægt på, at der udvikles og formidles erfaringer med brugen af digitale læremidler generelt og specifikt brugen af web 2.0 medier. Da brugen af web 2,0 medier er forholdsvis ny i professionsuddannelserne, har vi nedenfor lavet en begrebsintroduktion med eksempler på mulige udviklingsprojekter, hvor web 2.0 medier inddrages i undervisningen – i praktikken og i koblingen mellem praktik og undervisningen på uddannelsesstederne.