Nyhed Tiltrædelsesforelæsning: Rasmus Leth Vergmann Jørnø Docent i Teknologiforståelse og Teknologididaktik
13. juni 2023
Se eller gense Rasmus Leth Vergmann Jørnøs spændende og visionær tiltrædelsesforelæsning med titlen Docent i Teknologiforståelse og Teknologididaktik og læs om Rasmus’ fremadrettede fokus som docent.
Se video fra Rasmus’ tiltrædelsesforelæsning som ny docent i Teknologididaktik og Teknologiforståelse:
En væsentlig forudsætning for at ændre social teknologi er modige ledere og visionære uddannere, der tør springe ud på dybt vand. Jeg har, i den korte tid jeg har været på
UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, mødt begge dele tillige med en smittende entusiasme.
- Rasmus Leth Vergmann Jørnø
I forelæsningen blev uddannelse som fænomen taget op til kritisk revision med særligt fokus på teknologiers rolle. Hvordan kan vi med hjælp af teknologien designe fremtidens uddannelse for at imødekomme aktuelle udfordringer fx med frafald og vigende søgning? Rasmus forklarede, med af sæt i faggrene som evolutionsbiologi og sportshistorie, hvordan teknologi udvikler sig og hvordan teknologier altid er sociale, før de bliver tekniske.
Desuden kom Rasmus med bud på, hvordan vi som uddannere håndterer en teknologi som ChatGPT. Rasmus fortalte med afsæt i VM i spillet dam – et spil som altid vil ende uafgjort, hvis begge spillere er gode til det – hvordan vi er nødt til at fjerne fokus fra at formidle og reproducere facitsvar. I stedet skal vi ændre måden, vi organiserer læring på, og måderne vi arbejder med at undersøge og opdage i stedet for at læse svarene i en bog. Og i højere grad basere vores skolesystem på frivillighed ved at etablere systemer, der ikke kontrollerer, men erfaringssituationer der muliggør, at eleverne kan undersøge verden.
Rasmus Leth Vergmann Jørnøs præsentation ved tiltrædelsesforelæsningen den 9. juni 2023.
Hovedpointer fra tiltrædelsesforelæsningen
Rasmus kommer med tre hovedpointer om teknologiens rolle i uddannelse og uddannelsesudvikling, som han vil have særlig fokus på fremadrettet i sin rolle som docent:
- Uddannelse er en form for social teknologi, der skabes af meningsfulde praksisfællesskaber.
- Uddannelsesudvikling bør organiseres i en evolutionær tilgang til, hvordan vi skaber disse fællesskaber.
- Uddannelse kan og bør låne fra andre menneskelige organiseringsformer, fx sport, spil og leg, hvor der skabes rige feedback-rum, stejle læringskurver og stærke fællesskaber.
Vi i Læremiddel.dk byder Rasmus velkommen og glæder os til at arbejde sammen med ham om morgendagens uddannelse – og ikke mindst læremidler og teknologier.
Rasmus Leth Vergmann Jørnøs primære vidensområde er teknologibårne læringsprocesser, digitale miljøer og værktøjer til videnarbejde og innovationsprocesser. Rasmus er tilknyttet Læremiddel.dk i flere forskningsprojekter og sidder med i redaktionen for Læremiddel.dks forskningstidsskrift, Learning Tech.