Er leder af Læremiddel.dk, og har gennem flere år arbejdet med og forsket i læremidler. Han er optaget af at finde begreber for de mange forskellige typer læremidler og metoder til at analysere og vurdere dem. Det interesserer ham meget at udvikle nye læremidler og at finde ud af, hvordan brugerne anvender læremidler, samt hvilken effekt brugen af læremidler har i forhold til læring.
Unikt samarbejde mellem to videncentre om pilotprojektet “Digital læsedidaktik og fagportaler”
Nationalt Videncenter for Læsning og Læremiddel.dk indgår unikt samarbejde i projektet “Digital læsedidaktik og fagportaler – hvad sker der med læsepraksisserne, når fagportalen bliver læremidlet?”. Formålet med pilotprojektet er at undersøge realiserede læsepraksisser på mellemtrinnet i fagene dansk, historie og kristendomskundskab i klasserum, hvor lærere underviser med digitale læremidler i form af fagportaler.
Når Nationalt Videncenter for Læsning og Læremiddel.dk i august søsætter pilotprojektet “Digital læsedidaktik og fagportaler – hvad sker der med læsepraksisserne, når fagportalen bliver læremidlet?” bliver det i et helt nyt og særligt samarbejde.
Det er nemlig første gang, at de to videncentre arbejder sammen om et større projekt. Koblingen mellem digitale læremidler og læsepraksisser gør det dog helt oplagt for de to videncentre at samarbejde i et projekt, hvor formålet netop er at undersøge realiserede læsepraksisser i klasserum, hvor lærere bruger fagportaler som læremidler.
Pilotprojektet er et projektmodningsprojekt og en investering forud for en fondsansøgning. Foruden samarbejdet mellem de to videncentre deltager alle seks professionshøjskoler i Danmark samt Syddansk Universitet ligeledes i projektet.
Konkret viden om læsepraksisser
Projektet har sin opstart i august, hvor de to videncentre vil gå til projektet med undersøgelsesspørgsmålet: “Hvad sker der med læsepraksisserne, når fagportalen bliver læremidlet?”
Derudover er der mange andre underliggende spørgsmål, som der søges svar på. Hvordan underviser lærerne fx i det at læse tekster, der præsenteres i en fagportal? Hvem læser? Hvor og hvornår læser de? Og hvordan bringes teksten på fagportalen i spil i forhold til andre sproglige aktiviteter og modaliteter i undervisningen?
Kommunerne har været forpligtet til at stille digitale læremidler til rådighed for skolerne siden 2017. Men man ved imidlertid ikke ret meget om, hvad der konkret sker med læsepraksisserne, når læremidlet er en fagportal. Derfor mangler der ny viden på området.
Stig Toke Gissel forklarer:
Pilotprojektet ”Digital læsning og fagportaler” skal både afdække forsknings- og udviklingsviden om digital læsning og indsamle data fra klasserum. Undersøgelsen skal således også lave en kortlægning af et videnshul på området og en problemstilling til en fremtidig fondsansøgning.
Projektet fokuserer i første omgang på dansk og kulturfagene historie og kristendomskundskab på mellemtrinnet. Disse fag har en lang tradition for at arbejde med tekster og tekstforståelse med et dannelsessigte, hvorfor de to videncentre formoder at læsning og læseforståelse spiller en særligt væsentlig rolle her.
Læremiddel.dk ser frem til samarbejdet med Nationalt Videncenter for Læsning, forskerne fra de seks professionshøjskoler og Syddansk Universitet i et spændende og relevant projekt, der løber over 2022-2023.
Projektbeskrivelse
Læs en uddybende projektbeskrivelse om pilotprojektet “Digital læsedidaktik og fagportaler – hvad sker der med læsepraksisserne, når fagportalen bliver læremidlet?”