Anbefalinger til indsatser for fagligt udfordrede i dansk og matematik

Udgivet: 2025

Landets skoler og forvaltninger opfordres til at iværksætte systematiske og evidensbaserede indsatser for fagligt udfordrede elever i dansk og matematik. Et nyt vidensnotat giver konkrete anbefalinger til arbejdet.

Med afsæt i Folketingets årlige bevilling på 500 mio. kr. frem mod 2028 skal landets skoler nu forberede en styrket indsats for de 10 % fagligt mest udfordrede elever i dansk og matematik.

For at understøtte dette arbejde har Nationalt Videncenter for Læsning og Nationalt Videncenter for Læremidler udarbejdet et vidensnotat med anbefalinger til skoler og kommuner for Kommunernes Landsforening.

Anbefalingerne tager afsæt i forskningsbaseret viden og omhandler fire centrale indsatsområder: læsning, matematik, undervisningsdifferentiering og organisering.

Notatet peger på betydningen af:

  • tidlig identifikation,
  • differentierede undervisningsformer,
  • systematisk evaluering
  • og et stærkt tværprofessionelt samarbejde.

Intentionen er at sikre målrettede, virkningsfulde tiltag, der løfter de mest udfordrede elever fagligt og styrker deres deltagelse i undervisningsfællesskabet. Videncentre og professionshøjskoler står til rådighed med viden, sparring og samarbejdsmuligheder.

Hent anbefalingerne som pdf

Tilmeld nyhedsbrev
×
Læremiddel-interesseret?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og få nyheder, ny viden og ny forskning direkte i din indbakke.