Digital learning platforms and pedagogical context

Udgivet: 2019

– a comparison between Brazil and Denmark

Denne artikel handler om digitale læringsplatforme (DLP’er) som en del af en global tendens og har forskningsspørgsmålet: “Har de digitale læringsplatforme forbindelse til den pædagogiske kontekst?”

Ud fra dette spørgsmål formuleres følgende hypotese: DLP’er er stærkt relaterede til deres pædagogiske kontekst: Fremfor at blot at være en markedstendens, der former DLP’erne på samme måde overalt i verden, er de orienterede efter den lokale specificitet og præsenterer særlige træk og pædagogiske metoder, der passer til hvert land.

For at teste hypotesen har forfatterne valgt at lave et studie, der sammenligner en brasiliansk og en dansk DLP, der anvendes i grundskolen: Brasilianske Positivo On og danske Meebook. I artiklen præsenteres de to platforme, og virksomhedernes egne beskrivelser om DLP’erne og de tilgængelige værktøjer i hver enkelt sammenlignes. Selvom beskrivelserne er ret ens, påpeger de tilgængelige værktøjer nogle relevante forskelle med hensyn til samarbejde, udgivernes indholdsbrug og forhold til lokale offentlige politikker.

Som en konklusion kan den indledende hypotese ikke nægtes. Selv om den globale markedsfaktor er involveret, indeholder materialerne også pædagogisk kontekst og repræsenterer særligt to modeller af DLP’er: Den lærebogorienterede og den målorienterede.

Hent artiklen

Tilmeld nyhedsbrev
×
Læremiddel-interesseret?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og få nyheder, ny viden og ny forskning direkte i din indbakke.