Digitale læringsplatforme i folkeskolen

Forfatter: Andreas Lindenskov Tamborg
Udgivet: 2019

Med brugerportalsinitiativet blev det fra 2014 gjort obligatorisk for alle landets kommuner at anskaffe og implementere en såkaldt digital læringsplatform inden udgangen af 2016.

På de fleste skoler har læringsplatforme som Meebook, MinUddannelse og EasyIQ derfor siden 2014 i en eller anden udstrækning indgået i læreres udarbejdning af årsplaner, forløbsplanlægning og/eller klasserumsundervisning.

For mange har det været og vedbliver stadig at være en stor udfordring at få arbejdet med en læringsplatform til at flugte med etablerede og velfungerende rutiner oparbejdet gennem et arbejdsliv.

Denne tekst formidler erfaringer fra et større forsknings- og udviklingsprojekt rettet mod at understøtte og undersøge implementering af platforme på 15 danske skoler fra 11 af landets kommuner, der forløb fra september 2016 til februar 2017. Projektet blev gennemført i et samarbejde mellem vidensmedarbejdere fra Aalborg Universitet, SDU, Professionshøjskolen Absalon, UCSyd, Alexandra Instituttet og Læremiddel.dk.

Hent artiklen

Tilmeld nyhedsbrev
×
Læremiddel-interesseret?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og få nyheder, ny viden og ny forskning direkte i din indbakke.