Skønlitteratur som læremiddel i læreruddannelsen

Forfattere: Jimmi Michelsen, Pernille Julie Østergaard Nielsen og Carla Birgitte Nielsen
Udgivet: 2023

Bruger du som underviser skønlitteratur i undervisningen? Denne artikel tager udgangspunkt i en undersøgelse af brugen af skønlitteratur i undervisningen på læreruddannelsen, hvor det viser sig, at skønlitteratur bliver brugt til mange forskellige formål. Blandt andet som anslag i undervisningen, til at skabe en dybere forståelse af undervisningens indhold og som dannelse og indsigt i andre mennesker og os selv. Disse formål præsenteres og perspektiveres i artiklen, som bringer et interessant billede frem af brugen af skønlitteratur.

Undervisere i læreruddannelsen bruger ofte skønlitteratur som læremiddel i undervisningen, og de bruger skønlitteraturen til overraskende mange formål. Det viser en undersøgelse blandt undervisere på læreruddannelsen på UCL foretaget i efteråret 2021/foråret 2022.

Undersøgelsen omfatter fag/moduler, hvor analyse og fortolkning af skønlitteratur ikke er et direkte mål. I artiklen præsenterer og perspektiverer forfatterne nogle af undervisernes begrundelser for at bruge skønlitteratur i undervisningen. Forhåbentlig kan artiklen inspirere undervisere til i endnu højere grad at inddrage skønlitteratur som læremiddel i læreruddannelsens fag.

Download artiklen

Skønlitteratur som læremiddel på læreruddannelsen

 

Tilmeld nyhedsbrev
×
Læremiddel-interesseret?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og få nyheder, ny viden og ny forskning direkte i din indbakke.