Forskning og bogudgivelse

Forskningsindsatsen fokuserer på udviklingsprojektets tre dimensioner – projektdidaktik, skoleudvikling og digitalisering. Forskningen bygger på en omfattende indsamling af empiri på de syv deltagende frie grundskoler i et mixed-methods design med kvantitative og kvalitative elementer, herunder:  

  • Base- og endline-målinger af pædagogisk praksis og lærerkompetencer gennem strukturerede undervisningsobservationer og spørgeskemaer.
  • Dybdegående casestudier på hver af de deltagende skoler af projektundervisningsforløb, elevsamarbejde og skoleudvikling. Herunder gennem videoobservationer, indsamling af elevprodukter, digitale værktøjer, forløbseksempler og undervisningsmaterialer samt gentagne interviews med lærere, elever, ledelse og vejledere.  

Det empiriske materiale blev indsamlet ud fra et fælles design og er derefter bearbejdet i en række delprojekter, herunder om: 

  • Stilladsering og digitale værktøjer i projektundervisning 
  • Inklusion, gruppedynamikker og lærerens støtte i projektundervisning 
  • Elevers udvikling af projektkompetencer i projektundervisning 
  • Indhold og faglighed i elevers produkter i digitalt understøttet projektundervisning 
  • Skoleudvikling og kompetenceopbygning msfp. pædagogisk brug af it  
  • Komparativt blik på frie skolers undervisning 
  • Udvikling af et samlet koncept for inkluderende digital projektdidaktik 

Resultaterne af forskningsindsatsen er formidlet i bogen Digital projektdidaktik, som du kan finde på Aarhus Universitetsforlag: https://unipress.dk/udgivelser/d/digital-projektdidaktik/  

 

Forskningsmedarbejdere 

Alle nuværende eller tidligere ansatte ved Center for Anvendt Skoleforskning, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole 

  • Stefan Ting Graf (forskningsleder), 
  • Marie Falkesgaard Slot
  • Stinus Lundum Storm Mikkelsen
  • Peter Brodersen
  • Karsten Agergaard
  • Mette Damgaard Jørgensen
  • Birgit Orluf 
Tilmeld nyhedsbrev
×
Læremiddel-interesseret?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og få nyheder, ny viden og ny forskning direkte i din indbakke.