Forskning og bogudgivelse
Forskningsindsatsen fokuserer på udviklingsprojektets tre dimensioner – projektdidaktik, skoleudvikling og digitalisering. Forskningen bygger på en omfattende indsamling af empiri på de syv deltagende frie grundskoler i et mixed-methods design med kvantitative og kvalitative elementer, herunder:
- Base- og endline-målinger af pædagogisk praksis og lærerkompetencer gennem strukturerede undervisningsobservationer og spørgeskemaer.
- Dybdegående casestudier på hver af de deltagende skoler af projektundervisningsforløb, elevsamarbejde og skoleudvikling. Herunder gennem videoobservationer, indsamling af elevprodukter, digitale værktøjer, forløbseksempler og undervisningsmaterialer samt gentagne interviews med lærere, elever, ledelse og vejledere.
Det empiriske materiale blev indsamlet ud fra et fælles design og er derefter bearbejdet i en række delprojekter, herunder om:
- Stilladsering og digitale værktøjer i projektundervisning
- Inklusion, gruppedynamikker og lærerens støtte i projektundervisning
- Elevers udvikling af projektkompetencer i projektundervisning
- Indhold og faglighed i elevers produkter i digitalt understøttet projektundervisning
- Skoleudvikling og kompetenceopbygning msfp. pædagogisk brug af it
- Komparativt blik på frie skolers undervisning
- Udvikling af et samlet koncept for inkluderende digital projektdidaktik
Resultaterne af forskningsindsatsen er formidlet i bogen Digital projektdidaktik, som du kan finde på Aarhus Universitetsforlag: https://unipress.dk/udgivelser/d/digital-projektdidaktik/
Indholdsfortegnelse
Forskningsmedarbejdere
Alle nuværende eller tidligere ansatte ved Center for Anvendt Skoleforskning, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Stefan Ting Graf (forskningsleder),
Marie Falkesgaard Slot
Stinus Lundum Storm Mikkelsen
Peter Brodersen
Karsten Agergaard
Mette Damgaard Jørgensen
Birgit Orluf
Projektdeltagere
Stinus Storm Mikkelsen (projektleder), Karsten Agergaard og Dag Munk Lindemann, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole